[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دفتر::
معرفی افراد::
معرفی اساتید مشاور::
مستندات::
اخبار و اطلاعیه ها::
تسهیلات پایگاه::
باران سخن::
::
سلام بر مهدی

AWT IMAGE

همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی       چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی!       به کسی جمال خود را ننموده ای ولیکن       همه جا به هر زبانی، بود از تو گفتگویی!    اللهم عجل لولیک الفرج

..

AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
در خصوص محتوای سایت
خوب و مفید است
متوسط است
از پیشنهادات نیز استفاده شود
   
..
نظرسنجی
آیا از امکانات سایت کامپیوتر دفتر رضایت دارید؟
بله
خیر
وجود مشکلات نرم افزاری
   
..
پایگاه های مرتبط
..
:: گزارش اردوی بوشهر ::

گزارش اردوی علمی - فرهنگی بوشهر

دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران

سوم الی پنجم اسفندماه

سال ۹۰ 

AWT IMAGE

 

 

فهرست مطالب:

 مقدمه

اهداف اردو

اقدامات صورت گرفته برای برگزاری اردو

نیروی دریایی در اندیشه ولایت

تاریخچه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش اردو

مسابقه اردوی  علمی – فرهنگی بوشهر

نتایج نظر سنجی

آلبوم تصاویر

 

 

مقدمه:

 

 

AWT IMAGE

الله الذی سخرلکم البحر لتجری الفلک فیه بامره ولتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون

 

دریا، آینه آسمان بر زمین و نشانه عظمت و قدرت پروردگار است و دریانوردان و مردان شجاع نیروی دریایی، شیفتگان زیبایی ها و افق بلند و بیکران دریا و مبهوت عظمت و ابهت این آیت بزرگ الهی و آفرینش شگرف خداوندی اند، آنان که به ئشواری ها دریا به دیده حکمت و نعمت می نگرند و در راه دفاع از دین، استقلال و تمامیت ارضی میهن و عزت و شرف ملت،دریا را در سیطره اراده خویش درآورده اند و با شجاعت، سینه آب ها را در می نوردند و پا به پای آن. با سخت کوشی و پای مردی، جهانی را مبهوت هنرنمایی خویش ساخته اند.

دریا یکی از نشانه های بزرگ آفریدگار تواناست که آب را عنصر حیات و بقای انسان مقرر فرمود:

همو که در قرآن کریم از دریا و برکات آن، کشتی رانی و بازرگانی دریایی مکرر سخن گفته و بر فواید و عواید دریا بارها تأکید کرده است.در بخشی از سوره جاثیه آمده است: "خدا آن کسی است که دریا را برای شما رامکرد تا کشتی ها به فرمان او بر آن روند و شما از نعمتش بهره جویید. باشد که سپاسگزار باشید."

چنان که از این آیه بر می آید، خداوند به بندگان خود دستور می دهد از دریا که او برای بندگانش رام کرده است برای خمل و نقل و تغذیه استفاده کنند. می توان گفت این آیه یکی از کهن ترین اسناد آسمانی است که آزادی دریا برای کشتیرانی و بهره مندی انسان ها از دریا و دریا نوردی را برمی شمارد. البته در آیات دیگری از قرآن کریم نیز به دریا و برکات آن اشاره شده است.در جایی دیگر از مصحف شریف آمده است:

"اوست آن که دریا را رام ساخت تا از آن گوشت تازه بخورید و زیوری بیرون بیاورید که آن را می پوشید و کشتی ها را می نگرید که آب آن(دریا) را می شکافند تا از نعمت آن بهره بجویید، باشد که سپاس بگزارید."

 به همین ترتیب قرآن در موارد متعددی دریا را از نعمتهای خداداد به شمار می آورد که توجه به ماهیت و کیفیت استفاده از آن، انسان را به عظمت و قدرت پروردگار عالم آشنا می سازد.در سوره مومنون دعایی آمده است که خداوند به حضرت نوح آموخت تا از توفان نجات یابد:

"پس از آن که تو و همراهانت در کشتی قرار گرفتید بگو: "ستایش، خدایی را سزد که ما را از قوم ستمکاران رستگاری بخشید." و بگو: "پروردگارا مرا در فرودگاه و پایگاه خجسته ای فرو آور که تو بهترین فرود آورندگان هستی." (سوره مومنون آیات 28 و 29)

 

   اهداف:

 نگاه و گذری اجمالی به زندگی دانشجویی در آینده ایی نه چندان دور، یادآور شوق انگیزترین و زیباترین یادها و خاطرات برای آینده  زندگی دانشجویان گرامی است.

دوره جوانی، سرزندگی با تفکر نو و پویا و بانگاهی سرشار از امیدواری و تلاشی جانانه به یقین سرمایه ای بس ارزنده برای هر ملک و بومی می باشد و لازم است با آگاهی از گذشته و حال آن، توانمندی ها، مجاهدت ها و فداکاری هایی که برای عزت و سرافرازی آن شده است، کمک می کند تصویری هرچه شکوهمندتر از آینده ای درخشان ترسیم کرد.

رفتن و دیدن گوشه گوشه این سرزمین با چنین ایده و انگیزه ای شکل گرفته و قصد آن است که در حدتوان در هر سال یک یا دو برنامه را برای دانشجویان شاهد و ایثارگر پیش بینی و اجرا نمود تا توشه ای از تجربه و مشاهده، همراه دانش و مطالعات دانشگاهی شود.

در این اردو بازدید از تأسیسات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور آشنا شدن به فعالیتهای این سازمان و همچنین بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر همراه با چند  برنامه فرهنگی و تفریحی برای دانشجویان در نظرگرفته شده بود و امید است که فایده و اثری درخور توجه بوجود آورد.

 

 

  اقدامات صورت گرفته برای برگزاری اردو:

 

-  ارسال نامه به فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری) جهت درخواست دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم وصنعت ایران برای بازدید از توانمندیها و دستاوردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه دوم نداجا (بوشهر)

- پیگیری های لازم برای برگزای اردوی علمی - فرهنگی بوشهر دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران: آذر، دی و بهمن ماه سال نود

- هماهنگی با منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (بوشهر)

- برگزاری جلسات متعدد با حضور مدیر دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر (آقای دکتر رهبر) و مسئولین اردو جهت برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای اردوی علمی -  فرهنگی بوشهر

-  قرار گذاشتن شرایط برای دانشجویان جهت ثبت نام در اردوی علمی – فرهنگی بوشهر

- ارسال پیامک به کل دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت

-  قرار دادن اطلاعیه اردوی علمی- فرهنگی بوشهر در سایت دفتر شاهد و وبلاگ مجمع ایثار دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران

- ثبت نام از دانشجویان متقاضی شرکت در اردوی علمی- فرهنگی بوشهر (۳۵نفر)

-  تهیه بلیط هواپیما از تهران به بوشهر و بالعکس

-  انتخاب خانم غلامی به عنوان  مسئول خواهران و آقای سعادتی به عنوان مسئول برادران

-   تهیه برنامه اردو علمی - فرهنگی بوشهر

-  هماهنگی جهت ایاب و ذهاب از دانشگاه علم و صنعت ایران به سمت فردوگاه مهرآباد تهران

- تهیه راهنمای اردوی علمی- فرهنگی بوشهر

-  تهیه فرم نظرسنجی

-  ارسال پیامک به دانشجویان جهت اطلاع رسانی زمان حرکت از دانشگاه به سمت فرودگاه

-   توزیع راهنمای اردو و فرم نظرسنجی بین دانشجویان

-  جمع آوری فرم نظرسنجی تکمیل شده از سوی دانشجویان

-هماهنگی با تاکسی فرودگاه مهرآباد جهت برگشت دانشجویان از فردوگاه به سمت مقصد مورد نظر

-  بررسی فرم نظرسنجی جمع آوری شده

-   اعلام برندگان مسابقه اردوی علمی – فرهنگی بوشهر و اهدای جوایز مسابقه به برندگان

-  ارسال نامه تقدیر و تشکر آقای دکتر رهبر ( مدیر دفتر دانشجویان شاهد و ایثارگر ) به مسئولین مربوطه جهت همکاری صمیمانه آنان در برگزاری اردو علمی –  فرهنگی بوشهر

 

امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری (فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)

امیر دریادار دوم عرشه و ستاد محمدرضا عباسیان( فرمانده  منطقه دوم نداجا)

ناخدا یکم امینی مهندس بابک امینی(ریاست ستاد منطقه دوم نداجا)

ناخدا دوم مهندس مکانیک اسفندیار اسماعیلی (ریاست ممهندسی فنی منطقه دوم نداجا)

ناخدا یکم مهندس عرشه محمدرضا هلالی پور ( جانشین فرماندهی منطقه دوم نداجا)

ناخدا دوم کمیسر دریایی علی کیانی ( فرمانده پشتیبانی منطقه دوم نداجا)

 ناخدا دوم مهندس عرشه محمدعلی رضایی(ریاست محترم اطلاعات منطقه دوم نداجا)

ناوسروان کمیسر دریایی محسن رحمانی ( ریاست دفتر امیر فرماندهی نداجا)

ناخدادوم کمیسر دریایی حمید شایگان ( ریاست دبیرخانه نداجا)

-  تحویل فیلم و عکس های اردو به دانشجویان شرکت کننده در اردو

-   حضور مدیر دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران (آقای دکتر رهبر) به همراه پنج نفر از دانشجویان به عنوان نماینده دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران در دفتر امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری (فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) جهت تقدیر و تشکر از ایشان به خاطر همکاری ایشان و همکارانشان در برگزاری اردوی علمی - فرهنگی بوشهر ( دهم اسفندماه/ ساعت 17:15 الی 18:15)

-   قرار دادن نتایج نظرسنجی و گزارش اردوی علمی – فرهنگی بوشهر دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران در سایت دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران و وبلاگ مجمع ایثار دانشجویان شاهد و ایثارگر

 

 

   نیروی دریایی در اندیشه ولایت:

 

AWT IMAGE

 نیروی دریایی بحمدالله در آب های خلیج فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه ی دفاع مقدس از کشور اسلامی مان چون نگینی درخشنده است و بر عرشه ی کشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است.

بخشی از پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت روز ارتش / فروردین ماه 1368

 

 

مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، حضرت آیت الله خامنه ای، در اشاراتی حکیمانه، دسترسی به آبهای آزاد و اهتمام به دریانوردی رادر طول تاریخ برای ملت ها زمینه ورود آنان را به میدان و تسلط بر دنیا می شمارند.

این حقیقتی مسلم است که برخی از کشورهای صاحب دریا با درک این مزیت و درنوردیدن مرزهای آبی با استفاده از دانش و فناوری دریانوردی و عزم و اراده سیاسی اقتصادی برای کشف سرزمین های جدید و منافع تازه، پای کشتی های خود گذاشتند و با قدرت دریایی، تفوق و سلطه نظامی، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی خود را بر بخش بزرگی از جهان برای مدتهای طولانی حفظ کردند. تأثیر این توفق تا این عرصه نیز دیده می شود.

گرچه امروز، قدرت دریایی با آنچه که در امپراتوری های گذشته نیروی دریایی نامیده می شده است، تفاوت های بسیار دارد اما بدیهی است که به رغم تمامی تحولات خود، همان صورت تکوین یافته، پیشرفته و تثبیت شده الگوهای گذشته است؛ این موضوعی است که از چشم تیزبین و اندیشه بلند فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای هرگز دور نمانده است و از همین رو معظم له، نیروی دریایی را یک نیروی راهبردی معرفی می فرمایند و تأکید می کنند که:

"نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است. به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود. سواحل جنوب شرقی کشور که دراختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. مناطق بسیار مهمی است و ظرفیتهای بسیارخوبی برای پیشرفت است، به آنجا اهتمام کنید و اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تحهیزات پدافندی شناورهای سطحی را در همه جا، به خصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید. ... "

اهتمام به دریانوردی ، توجه به زیرساخت ها و استقلال در تأمین تجهیزات موردنیاز که نمونه ای از دستاورد ارزشمند آن ساخت ناوشکن ج.ا.جماران است برای تحقق این تدبیر دوراندیشانه در حال انجام است و این نقطه آغازی است برای گامهای بلندتر و حضور مقتدرانه در پهنه دریا به یاری خدا.

 

   تاریخچه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

AWT IMAGE

 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) یکی از قوای چهار گانه اجا می‌باشد که مسئولیت حفاظت از آبهای جمهوری اسلامی ایران را دارد.

به لحاظ موقعیت استراتژیک و تاریخی خلیج فارس به عنوان یکی از اولین دریاهای محصور شناخته شده جهان، امنیت این دریا هرازگاهی مورد نظر یکی از پادشاهان ایران قرار می‌گرفته‌است. اولین گزارش از یک نیروی دریایی مجهز محلی در ایران، مربوط به دوران انوشیروان است که به قصد تسخیر عربستان، نیروی دریایی عظیمی را در ابوله واقع در اروندرود تجهیز نمود و با آن به عدن در دریای سرخ رسید و آن را مسخر خویش ساخت. البته تا پیش از آن و در لشکر کشی‌های هخامنشیان به اروپا نیز گاه ذکری از نیروی دریایی قوی ایران شده‌است. اولین تلاش، در جهت ساخت کشتی‌های جنگی و ایجاد ناوگان مدرن در دوره صفویه و برای اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز و خلیج فارس صورت گرفت. این تلاش به دلیل دخالت انگلستان به نتیجه نرسید و اولین نیروی دریایی مدرن ایران توسط نادرشاه افشار تاسیس شد. او با خرید چند کشتی از انگلستان و هلند، موفق شد نیروی دریایی ایران را تاسیس کند. هارفورد جانس بریج انگلیسی گزارش می‌کند:

هنگامی که در ۱۷۸۴ وارد بوشهر شدم، از کشتی‌های نادر سه کشتی باقی مانده بود که هریک پانصد تن ظرفیت داشتند.

در دوران قاجاریه تا زمان ناصرالدین‌شاه، توجهی به توسعه نیروی دریایی نشد. ناصرالدین شاه به منظور توسعه نیروی دریایی، موفق به خرید یک کشتی ۶۵۰ تنی مجهز به چهار اراده توپ کروپ از آلمان گردید که نام آن را پرسپولیس گذارد. همچنین کشتی کوچک دیگری نیز به نام شوش برای تردد و حفظ امنیت کارون  خریداری شد. در زمان مظفرالدین‌شاه نیز چند کشتی کوچک (ازجمله کشتی مظفری) به این ناوگان افزوده شد. ولی طی سالهای بعدی و بدلیل مشکلات داخلی ایران (مشروطیت و پس از آن کودتای سوم اسفند) همه این کشتی‌ها با بی‌توجهی مواجه و در نتیجه به تدریج در خور سلطانی نزدیک بوشهر به آب فرو رفته و غرق شدند.

به دلیل افزایش منافع انگلستان در خلیج فارس و ایران، ایران سالها مورد تحریم غیر علنی کشورهای اروپایی در برابر فروش اسلحه و ازجمله کشتی‌های جنگی قرار گرفت. در سالهای ۱۳۱۱ و ۱۳۱۲، رضا شاه تصمیم به تجدید ناوگان جنگی دریایی گرفت و ماموریت خرید مخفیانه را به پرنس ارفع سپرد. نامبرده با زیرکی موفق گردید تا تعدادی ناو و کشتی و یدک کش از ایتالیا خریداری نموده و مقدمات آموزش افسران ایرانی در ایتالیا را فراهم آورد. مرکز نیروی دریایی ایران خرمشهر بود و در همین محل بود که پادگان، فرماندهی، مخازن و اداره بندر قرار داشت. تعداد و محل ماموریت این شناورها به شرح زیر بود.

  • ناو ببر (خرمشهر و گشت زنی در آب‌های خلیج فارس)
  • کشتی سیمرغ (خرمشهر)
  • کشتی شاهرخ (خرمشهر)
  • ناو پلنگ (آبادان و گشت زنی در آب‌های خلیج فارس)
  • کشتی کرکس (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)
  • کشتی شهباز (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)
  • پنج شناور دیگر (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)

در سوم شهریور۱۳۲۰ نیروی دریایی جدید ایران مورد شبیخون نیروهای انگلیس و شوروی قرار گرفت و تقریبا تمام شناورها و تاسیسات خود را ازدست داد. در این واقعه دریادار غلامعلی بایندر در جنوب و ناوسروان یدالله بایندر در بندر انزلی به همراه حدود ششصد نفر نظامی دیگر کشته و مجروح شدند.

قبل از سال ۱۹۷۱ نیروی دریایی ایران بطور کل با تجهیزات ایالات متحده و بریتانیا اداره می‌شد. در طول ۸ سال بعد نیروی دریایی ایران ناوشکنهای  مدرن انگلیسی و آمریکایی را به ناوگان خود اضافه نمود، شامل ناوشکنها، ناوچه‌ها، تعدادی شناور کوچک شامل قایقهای گشتی و هاور کرافت ، همچنین شاه ایران چهار ناوشکن مدرن نیز به آمریکا سفارش داده بود که با سقوط شاه به ایران تحویل داده نشد و به این چهار ناوشکن به عنوان کلاس کید (به انگلیسی: Kidd class) به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد.

در دهه ۱۹۷۰، ایران با برنامه گسترش نفوذ خود به اقیانوس هندذاقدام به مجهز کردن ناوگان دریایی خود کرد که این مهم با وقوع انقلاب ایران (۱۳۵۷) در سال ۱۹۷۹، جنگ ایران و عراق و محدودیت بودجه به واقعیت نپیوست. این مسایل باعث شد تا نیروی دریایی با توانایی محدود در ابراز قدرت در خلیج فارس روبرو شود. بعد از انقلاب ایالات متحده تحریمهای اقتصادی، تجاری و نظامی، بخصوص بر نیروی دریایی وارد کرد که باعث زمین گیر شدن چندین کشتی شد.

در دهه ۹۰ نیروی دریایی ایران تعدادی قایق گشتی، زیردریایی، موشک ضد کشتی سطحی به ناوگان خود اضافه کرد، و کشتیهای غربی موجود را به موشکهایی که از چین، کره شمالی، روسیه خریده بود مجهز کرد و در همین زمان اقدام به برگزاری مانورهای متعدد با نیروی دریایی پاکستان و هندوستان کرد.

به معنی کشتی مهم سطحی، ایران دارای سه ناوشکن با عمر ۵۰ سال است که به صورت رزو در بندر بوشهر نگهداری می‌شود. نیروی دریایی ایران دارای کشتی فرماندهی(به انگلیسی: Capital ship) نیست بزرگترین کشتیهای آن ۵ ناوچه و سه ناوچه سبک است که تمام آنها با موشک‌های مدرن چینی مجهز شده‌است (موشک نور). تمرکز اصلی نیروی دریایی ایران به نظر ساخت ناوچه‌ها، ناوچه‌های سبک، قایقهای تندرو بزرگ و متوسط است برای حمل موشک‌های مدرن.

سه عدد از پنج ناوچه (به انگلیسی: Vosper Mark5) هستند که ۲۵ سال از خدمت آنها می‌گذرد که البته موشکهای مدرن ضد کشتی چینی مجهز هستند. از عمر هر سه ناوچه سبک ایران ۳۰ سال می‌گذرد، که یکی از آنها (حمزه) در اصل یک کشتی تفریحی (به انگلیسی: Yacht) دولتی بوده‌است که هم اکنون به موشکهای مدرن مجهز است، که البته در بندر انزلی در دریای خزر پهلو گرفته‌است. هفت کشتی در مرزهای جنوبی ایران به وسیله ۳ زیر دریایی روسی تهاجمی کیلو کلاس (به انگلیسی: SSK Kilo) روسی و زیر دریایی‌های غدیر و نهنگ کلاس نیمه زیر دریایی حمایت می‌شوند، زیر دریایی‌های روسی کیلو کلاس به عنوان سریعترین زیردریایی‏های دیزلی جهان شناخته می‌شوند.

هسته اصلی قوای تهاجمی ایران چندین قایق موشک انداز کوچک چینی، فرانسوی، و ایرانی است. که شامل ۵ کشتی واکنش سریع (به انگلیسی: Catemaran) کت - ۱۴ (به انگلیسی: Cat-۱۴) چینی است که اخیرا طراحی و ساخته شده‌اند. باور بر این است که این کتمران‌ها توانایی حرکت با سرعت ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر در ساعت) را دارند و بطور باور نکردنی سریع و بدون تکان می‌باشند که همه مجهز به آخرین مدل از موشکهای ضد کشتی (موشک نور) سی-۸۰۲ (به انگلیسی: C-۸۰۲) چینی هستند و بقیه ناوگان ایران شامل ۲۵۰ قایق گشتی ساحلی است.

در زمان دریادار شمع خانی ایران از روسیه تعدادی موشک یاخونت و موسکیت  و اژدر اشکوال  خرید که توان بازدارندگی ان را افزایش داد و با تولید موشک بالستیک رادار فعال خلیج فارس حالا دیگر توانایی انهدام اهداف فراتر از ۲۰۰ کلیومتری را دارا می‌باشد.

با دستور آیت الله خامنه‌ای از سال ۲۰۰۱ به بعد نیروی دریایی ایران با تعمیراساسی تجهیزات خود و با تجهیز آنها به موشک‏های کاملا بهینه سازی شده تونایی مقابله با تهدیداتی با برد ۳۰۰ کیلومتر را می‏باشد. ایران با راه اندازی خط تولید ناوشکن در بندر عباس در حال تعویض ناوچه‏های قدیمی خود با ناوچه‏های جدید تولید داخل است.

در طول جنگ ایران و عراق خسارات زیادی به نیروی دریایی ایران وارد شد ٫ این خسارات به مراتب بیشتر گردید زمانی که نیروی دریایی ایالات متحده برای اسکورت نفتکشهای کویتی وارد خلیج فارس شد ٫ این عملیات بین ۱۹۸۷ - ۱۹۸۸ ادامه یافت که به اختصار عملیات اراده جدی, (به انگلیسی: Operation Earnest Will) نام گرفت. در این عملیات کشتی مین‌گذار ایرانی ٫ ایران ارج , (به انگلیسی: Iran Ajr) توسط نیروهای آمریکایی توقیف و سپس غرق‌شد، در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸ ٫ یکی از مینهای ایرانی چیزی نمانده بود که باعث غرق شدن ناوچه موشک انداز ساموئل بی رابرتز (به انگلیسی: U.S.S. Samual B. Roberts - FFG-۵۸) شود ٫ ۴ روز بعد از آن نیروهای آمریکایی برای تلافی به دو سکوی نفتی ایرانی حمله کردند که در جریان این حمله که به عملیات آخوندک (به انگلیسی: Operation Praying Mantis) معروف شد، ناوشکن سهند غرق شد و خسارات بسیار سنگینی به نیروی دریایی ایران وارد گردید.

 

 

استان بوشهر:

 

AWT IMAGE

 

استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد.

این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است. مبارزه مردم بوشهر علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است. استان بوشهر از شمال به استان خوزستان  و قسمتی از کهکیلویه و بویراحمد ، از جنوب به خلیج فارس و قسمتی از استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خلیج فارس محدود است. این استان با مساحتی حدود ۲۷٬۶۵۳ کیلومتر مربّع، جمعیّتی برابر ۸۸۶٫۲۶۷ نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد. استان بوشهر بین ۲۷درجه و ۱۹دقیقه تا ۳۰درجه و ۱۶دقیقه عرض شمالی و ۵۰درجه و ۱دقیقه تا ۵۲درجه و ۵۹دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

استان بوشهر از دو بخش جلگه‌ای حاشیه ساحلی غربی و کوهستانی نوار شرقی منتهی‌الیه زاگرس جنوبی است.

ارتفاعات استان بوشهر که ادامه زاگرس فارس می‌باشد گچ‌ترش (رشته کوه) نام دارد. در نواحی جنوبی ارتفاعات به دریا نزدیک می‌شوند و به ارتفاعات نوکند مشهورند. قلل درانگ - کلات بوریال مند و کجور در رشته کوه کار یا کارتنگ سواحل تنگستان قرار دارند. مهمترین کوه‌های استان شامل: کوه خورموج (با ارتفاع ۱۸۶۰ مرتفع ترین قله استان بوشهر) در شهرستان دشتی، کوههای گیسکان (۱۶۰۰متر) و بزپر یا پشت پر (۱۴۲۰متر) در شرق برازجان، کوه سیاه (۱۵۰۰متر) در دشت پلنگ، کوه درنگ (۱۲۲۳متر) در شهرستان دیر، گچور (۱۶۰۳متر) و بوریال (۷۳۰متر) در تنگستان و ارتفاعات بوشکان و پازنان است.

جلگه ساحلی استان در امتداد رود دالکی و دهانه رود حله دارای ۷۰ کیلومتر و در امتداد رود مند دارای ۱۲۰ کیلومتر عرض می‌باشد. و اغلب خاک منطقه شور و قلیایی است.

حوزه آبریز استان: رود مند که علاوه بر رودخانه‌های استان فارس، رودخانه‌های شور خورموج - دشت پلنگ - سنا - باغان در استان همه به آن سرازیر می‌شوند. رود حله که از به هم پیوستن رودخانه دالکی و شاپور تشکیل می‌شود، هر دو به خلیج فارس می‌ریزند. رودخانه‌های اهرم - دره آبداری و گپ و شور گناوه از رودخانه‌های فصلی استانند. نه چشمه آبگرم در پهنای استان قرار دارد.

چهار ناحیه طبیعی استان تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند که شامل: منطقه حفاظت‌شده مند، منطقه حفاظت‌شده نای‌بند، منطقه حفاظت‌شده حله و پناهگاه حیات وحش کوه‌سیاه می‌باشد.

آب و هوای استان گرم و خشک و در نواحی ساحلی گرم و مرطوب است. حداکثر دمای مطلق آن ۵/۵۲ درجه سانتیگراد و حداقل آن ۱- درجه و دمای متوسط سالانه استان ۷/۲۵ درجه می‌باشد. میانگین بارش ۲۲۰ میلیمتر است. هوای آن ۷ماه گرم - ۲ماه معتدل تا سرد و ۳ماه معتدل تا گرم می‌باشد. چهارده باد محلی در این استان شناخته شده‌است.

قدیمی‌ترین نشانه‌های بدست آمده از سکونت در سرزمین بوشهر، به عهد عیلامی و تمدن بین‌النهرین برمی‌گردد. در زمان مادها در آغاز سده هشتم قبل از میلاد سرزمین بوشهر جزء یکی از ایالتهای جنوب غربی آن دولت بوده و در زمان حکومت هوخشتره جزو ساتراپ‌نشین چهاردهم دولت ماد بوده است. از دوره هخامنشیان آثار با ارزشی در اطراف شهر برازجان کشف شده است . در دوره ساسانیان و در زمان اردشیر بابکان شهر و رام اردشیری در دو فرسنگی شهر بوشهر بنا نهاده شد که اکنون خرابه‌های آن به نام ریشهر معروف است. شهر بوشهر در گذشته به اسامی لیان، ریشهر، راشهر، انطاکیه، بندر نادری یا ابوشهر نامیده می‌شده است. از اواخر قاجاریه تا سال ۱۳۱۶ کشور ایران به ۲۷ بخش تقسیم شده بود که بوشهر، بنادر و جزایر خلیج فارس یکی از این بخشها محسوب می‌گردید. از این سال در تقسیمات جدید کشوری، بوشهر و توابع آن یکی از شهرستانهای استان هفتم محسوب شده و جزء قلمرو استانداری فارس گردید. در سال ۱۳۳۹ تغییراتی در تقسیمات سیاسی کشور داده شد و بوشهر و توابع آن به نام فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس به مرکزیت بوشهر از استان فارس جدا گردید. در اوایل دهه ۱۳۴۰ این فرمانداری کل و فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان تحت عنوان فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس و دریای عمان ادغام گردید. در آذر ماه سال ۱۳۴۶ این فرمانداری کل به استان ساحلی تغییر نام یافت و بوشهر و توابع آن زیر نظر استانداری ساحلی به مرکزیت بندر عباس قرار گرفت. در آذر ماه سال ۱۳۴۹ شهرستانهای بوشهر و دشتستان تحت عنوان فرمانداری کل بوشهر از استان ساحلی جدا گردید و نهایتاً در تاریخ ۹ مهرماه ۱۳۵۲ استان بوشهر با دو شهرستان بوشهر و دشتستان تشکیل و پس از آن تاکنون به ۹ شهرستان تقسیم شده است.

جمعیّت و پراکندگی: استان بوشهر براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۸۸۶٫۲۶۷ نفر جمعیّت دارد که از این مقدار، ۶۵٫۲ درصد در نقاط شهری و بقیه در نقاط روستایی سکونت داشته و کمتر از یک درصد آنان غیر ساکن هستند. ساختار جنسی و سنّی: در این استان در مقابل هر ۱۰۰ زن ۱۱۲ نفر مرد یعنی ۵۳٪ مرد در مقابل ۴۷٪ زن می‌باشد. جمعیت روستانشین ۳۵٪ و جمعیت شهرنشین ۶۵٪ می‌باشد. تراکم جمعیت استان در سال ۱۳۸۱ برابر با ۳۵ نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد. نرخ رشد متوسط جمعیت بین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ برابر با ۶/۱ درصد نسبت به پنج سال قبل ۷۵-۱۳۷۰ برابر با (۳۸/۱) در حال افزایش بوده‌است. این نرخ بین سالهای ۷۰-۱۳۶۵ برابر با ۵۵/۲ بوده‌است.

آمار جمعیّتی بعد از این قسمت همه از سرشماری ۱۳۷۵ گرفته شده‌اند و با آخرین سرشماری کشور مطابقت ندارند.

ساختار جنسی و سنّی: در این استان در مقابل هر ۱۰۰ زن ۱۰۴ نفر مرد وجود داشته‌است. این نسبت در بین اطفال کمتر از یک ساله برابر ۱۰۵ و در بین بزرگسالان (۶۵ساله و بیشتر) برابر ۱۰۷ بوده‌است. وضع زناشویی: در مهر ماه ۱۳۶۵ ش در بین جمعیّت ۱۰ ساله و بیشتر نقاط شهری استان بوشهر ۱/۵۶ درصد از مردان و ۴/۶۵ درصد از زنان، حداقل یک بار ازدواج کرده بودند. این نسبت در نقاط روستایی برای مردان ۳/۵۶ درصد و برای زنان ۶/۶۳ درصد بوده‌است. نسبت افراد هرگز ازدواج نکرده در جمعیت ده ساله و بیشتر در نقاط شهری، برای مردان ۹/۴۱ درصد و برای زنان ۱/۳۳ درصد و در نقاط روستایی، برای مردان ۳/۴۲ درصد و برای زنان ۱/۳۵ درصد بوده‌است.

منطقه بوشهر به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی و وجود شرکت‌های بزرگ نفتی و اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کشتی سازی، نیروی انسانی فعال استان‌های مجاور و مناطق دیگر را به خود جذب کرده‌است. در داخل منطقه نیز جابجایی جمعیّت افزایش یافته‌است، زیرا به علّت کمبود امکانات کشاورز بویژه کمبود آب و زمینهای مورد نیاز و نبودن امکانات رفاهی و نیز پایین بودن سطح درآمد کشاورزان، مهاجرت روستائیان به شهرهای استان شدت گرفته‌است. به علّت نزدیک بودن این استان به شیخ نشینهای خلیج فارس، عدّه‌ای از اهالی منطقه، برای کار و امرار معاش به کشورهای واقع در کرانه خلیج فارس و دریای عمان مهاجرت کرده‌اند.

با توجه به کشفیات باستان شناسی و مدارک مکتوب تاریخی، معلوم گردیده‌است که بخش‌های گوناگون ایران از جمله استان بوشهر سکونت‌گاه نژادها و گروههای گوناگونی بوده‌است. پیش از ورود و استقرار آریائیان در منطقه بوشهر، نژادهادی بومی در این سامان می‌زیسته‌اند و مدارکی که از عصر حجر، کاکولیتیک و برنز (مفرغ) قدیم باقی مانده‌است بر این قضیه گواهی می‌دهد که علاوه بر نژاد مدیترانه‌ای، نژادهای دیگر مانند :دراویدی، سیاه پوست، سامی، عیلامی، سومری، نوردیک، عرب، لر و بهبهانی در سرزمین بوشهر سکونت داشته‌اند و یا به مرور به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. و فرهنگهای متفاوتی در آنجا با هم اختلاط یافته‌ است. 

بیشتر مردم استان بوشهر به زبان فارسی و با گویش محلی بوشهری تکلم می‌کنند. لهجه‌ها در روستاها بیشتر از شهرها تنوع دارد. برخی از اهالی جزیره شیف و بنادر کنگان و عسلویه نیز به زبان عربی صحبت می‌کنند. فارسی در منطقه بوشهر با گویشهای بردستانی، گویش دشتی، گویش تنگستانی و گویش کازرونی و گویش اچمی گفتگو می‌شود. مردم سواحل خلیج فارس و جزایر آن به گویشی صحبت می‌کنند که رگه‌هایی از گویشها و زبانهای شبانکاره ای، بلوچی، کردی، ترکمنی و برخی واژه‌های انگلیسی، هلندی، پرتقالی، هندی و عربی را داراست ولی استخوان بندی و ریشه آن فارسی است. مردم شهرستان‌های شمالی استان مانند دیلم، گناوه و دشتستان عمدتا به گویش لری و مردم شهرستان‌های جنوبی مانند جم و قسمت‌هایی از کنگان و دیر نیز به فارسی لهجه دار صحبت می‌کنند.

بیشتر اهالی استان را پیروان اسلام تشکیل می‌دهند (اعم از شیعه یا سنی). ضمن این که گروه‌هایی چند از اقلیت‌های دینی زرتشتی، مسیحی و یهودی نیز در این استان زندگی می‌کنند. البته اقلیت‌های موجود در این منطقه عمدتا از افراد مهاجری هستند که بر حسب ضرورت شغلی در این نقاط (بیشتر در بوشهر، جم و عسلویه) مسکن گزیده‌اند. اهل سنت بوشهر نیز بیشتر در قسمت‌های جنوبی استان زندگی می‌کنند (به ویژه در شهرستان کنگان).

اقتصاد استان به بخش‌های کشاورزی، دامداری، شیلات و تا حدودی به صنعت متکی است. این استان از نظر تولید خرما یکی از استانهای مهم کشور می‌باشد علاوه بر این صید ماهی یکی از مهمترین فعالیتهای اقتصادی مردم این استان را تشکیل می‌دهد. صنایع این استان نیز به دو بخش صنایع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند و مهمترین آنها را صنایع کشتی و لنج سازی، توربافی، کوزه، سفال و... تشکیل می‌دهد. به غیر از شرکت ملی صنایع دریایی و نیروگاه اتمی مالکیت صنایع استان عمدتاً به بخش خصوصی تعلق دارد.

بوشهر، پیش از بسیاری از شهرهای مهم ایران دارای صنایع جدیدی از قبیل یخ سازی و برق بوده‌است. مردم بوشهر از اولین ایرانیانی بودند که با مجله و روزنامه آشنا شدند. یکی از نخستین شهرهایی که کارخانه چاپ سنگی را وارد کرد، بوشهر بود؛ از همین رو در بوشهر روزنامه‌های زیادی همچون «مظفری»، «خلیج ایران» و «ندای جنوب» به چاپ و نشر می‌رسید.

هم اکنون استان بوشهر با توجّه به موقعیت استراتژیک خود و داشتن منابع و صنایع مختلفی نظیر نفت و گاز، بویژه میدانهای گازی پارس جنوبی در عسلویه و کنگان و پارس شمالی در دیر، بردخون و شهرستان دشتی به عنوان بزرگ‌ترین منبع مستقل گازی در جهان و وجود پالایشگاه عظیم گاز در جم و نیز دارا بودن یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های صادرات نفت خام جهان در جزیره خارک و همچنین اجرای طرح‌های کلان صنعتی از قبیل نیروگاه اتمی بوشهر، کشتی سازی و مانند اینها، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، سیمای خود را به‌عنوان یکی از مناطق مهم صنعتی و اقتصادی جهان تغییر دهد.

نیروگاه‌های‌ گازی‌ تولید برق‌ کنگان‌، بوشهر، خارک‌ و نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر‏، که‌ در صورت‌ بهره‌برداری، بیش‌ از هزار مگاوات‌ برق‌ در فاز اول‌ تولید و به‌ ظرفیت‌ تولید برق‌ کشور می‌افزاید، توان‌ فعلی‌ و اصلی‌ تولید انرژی‌ استان‌ را شامل‌ می‌گردد.

استان بوشهر دارای پنج فرودگاه در شهرهای بوشهر، خارک، عسلویه، بندر امام حسن و جم می‌باشد‎؛ که از این میان، فرودگاه بندر بوشهر جزو سه فرودگاه قدیمی کشور می‌باشد.ارتباط شهرهای بوشهر و عسلویه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت هوایی تعریف شده است. هم اکنون کار مطالعات احداث فرودگاه جدید بوشهر آغاز شده‌است و قرار است این فرودگاه در 25 کیلومتری بندر بوشهر با پنج هزار هکتار وسعت ایجاد گردد. احداث این فرودگاه نیاز 100 سال آینده استان بوشهر را برطرف می‌نماید. فرودگاه جدید بوشهر به گونه‌ای جانمایی شده‌است که در مرکز شش شهر گناوه، برازجان، دلوار، خورموج، اهرم و بوشهر قرار گرفته‌است.

شبکه‌ راه‌های‌ زمینی:

عمده‌ترین‌ شبکه‌ راه‌های‌ زمینی‌ استان‌ عبارتند از:

  • بوشهر ـ گناوه ـ دیلم ـ اهواز ـ تهران
  • بوشهر ـ گناوه ـ دیلم ـ آبادان ـ خرمشهر
  • بوشهر ـ برازجان ـ شیراز
  • بوشهر ـ کنگان ـ بندر لنگه ـ بندر عباس

به‌ منظور تسهیل‌ ارتباطات‌ زمینی‌ استان‌ در حال‌ حاضر پروژه‌های‌ بزرگراه‌ جم‌ ـ فیروزآباد، بزرگراه‌ بوشهر ـ شیراز از محور برازجان‌ و جاده‌ اهرم‌ ـ فراشبند و بزرگراه‌ درون‌ استان‌ چغادک‌ ـ عسلویه‌ در حال‌ انجام‌ می‌باشد.

شبکه‌ راه‌آهن:‌

مطالعات‌ اجرای‌ پروژه‌ راه‌آهن‌ شیراز ـ بوشهر به‌ پایان‌ رسیده‌ و براساس‌ برنامه‌های‌ ارائه‌ شده‌، این‌ استان‌ از طریق‌ محورفیروزآباد ـ بوشهر به‌ شبکه‌ راه‌آهن‌ سراسری‌ ملحق‌ خواهد شد. طول این مسیر 647 کیلومتر است که حدود 300 کیلومتر از آن در حوزه استان بوشهر قرار داشته و در 12 قطعه اجرا خواهد شد. هم اکنون دو قطعه از این قطعات و به طول 100 کیلومتر در دست احداث است. دو قطعه دیگر از این خط آهن نیز به طول 95 کیلومتر در استان فارس در دست احداث می‌باشد.

بنادر :

مهم‌ترین‌ بنادر استان‌ شامل‌ بندر بوشهر، بندر گناوه‌، بندر دیلم‌، بندر دیر،بندر کنگان، بندر نخل تقی بندر عسلویه‌ و بندر عامری‌می‌باشد. بندر بوشهر با دارا بودن‌ ۷ پست‌ اسکله‌ به‌ طول‌ بیش‌ از ۱۱۷۰ متر، ظرفیت‌ پذیرش‌ کشتی‌های‌ پانزده‌ هزار تنی و تخلیه‌ و بارگیری‌ بیش‌ از ۳ میلیون‌ تن‌ کالا در سال‌ را دارد.. این‌ بندر دارای‌ فضایی‌ بالغ‌ بر ۳۷ هزار مترمربع‌ انبار سرپوشیده‌ می‌باشد. اسکله‌ مسافرتی والفجر نیز به‌ جابجایی‌ بار و مسافر میان‌ این‌ استان‌ و کشورهای‌ حاشیه‌ خلیج‌ فارس‌

 

  

گزارش اردو:

 

روز اول:

سوم اسفند ماه

 

AWT IMAGE

 موزه دریا و دریانوردی بوشهر

 

حرکت از دانشگاه علم و صنعت ایران به سمت فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 4:45 صبح

رسیدن به فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 5:05 صبح

اقامه نماز صبح در نمازخانه فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 5:10 الی 5:30 صبح

پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه بوشهر: 6:40 صبح

رسیدن به فرودگاه بوشهر: ساعت 8 صبح

مراسم استقبال از سوی منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین المللی بوشهر

حرکت به سمت مهمانسرای امیری: ساعت 8:30

اسکان در مهمانسرای امیری: ساعت 8:45

صرف صبحانه در مهمانسرای امیری: از ساعت 9 الی 9:30

حرکت به سمت دفتر امیر فرماندهی ارشد نظامی آجا و فرماندهی منطقه دوم نداجا: ساعت 9:45

جلسه با امیر فرماندهی ارشد آجا و فرماندهی منطقه دوم نداجا جهت انجام توجیه بوشهر شناسی و آشنایی با دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران: ساعت 10 الی 11:30

آغاز جلسه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید

پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران

صحبت امیردریادار عباسیان (فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) در رابطه با بوشهر و آشنایی با دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

پرسش و پاسخ از سوی دانشجویان از امیردریادار عباسیان(فرمانده منطقه دوم نداجا) در رابطه با فناوری های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

صحبت آقای دکتر رهبر در رابطه با معرفی جمع دانشجویان شرکت کننده در اردوی بوشهر، اهداف برگزاری این اردو و تشکر از مسئولین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت همکاری برای برگزاری این اردو

اهدای لوح تقدیر به امیردریادار عباسیان (فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) از طرف دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران برای تشکر از ایشان و همکارانشان جهت همکاری در برگزاری این اردو

حرکت به سمت موزه مردم شناسی بوشهر: ساعت 11:45

بازدید از موزه مردم شناسی بوشهر:ساعت 12 الی 12:45

حرکت به سمت موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس: ساعت 12:45

بازدید از موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس: ساعت 13 الی 14

حرکت از موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس به سمت مهمانسرای امیری: ساعت 14

اقامه نماز ظهر و عصر، صرف ناهار و استراحت در مهمانسرای امیری: از ساعت14:15 الی 15:30

حرکت از مهمانسرای امیری به سمت هوادریای شهید صفایی منطقه و چتربازی: ساعت 15:45

بازدید از هوادریای شهید صفایی منطقه و چتربازی: از ساعت 16 الی 17

حرکت به سمت شهرستان دلوار: ساعت 17

بازدید از موزه شهید رئیسعلی دلواری واقع در شهرستان دلوار : از ساعت 17:30 الی 18:15

حرکت از شهرستان دلوار به سمت مهمانسرای امیری: ساعت 18:15

رسیدن  به مهمانسرای امیری: ساعت 19

اقامه نماز مغرب و عشا در مهمانسرای امیری: از ساعت 19 الی 19:45

تیراندازی با سلاح توسط خواهران دانشجو در سالن سهند منطقه و اجرای مسابقه تیراندازی: از ساعت 20 الی 21:15

استفاده از امکانات رفاهی استخر دلفین منطقه جهت برادران دانشجو : از ساعت 20 الی 21:15

برندگان مسابقه تیراندازی خواهران: خانم تسلیمی/ خانم محسنی فر/ خانم عابدی

صرف شام در مهمانسرای امیری: از ساعت 21:30 الی 22

استراحت در مهمانسرای امیری: ساعت 22

  

  

 

روز دوم:

چهارم اسفندماه

 

AWT IMAGE

نیروگاه اتمی بوشهر

 

صرف صبحانه در مهمانسرای امیری: از ساعت 7  الی ساعت 7:45

حرکت از مهمانسرای امیری به سمت نیروگاه اتمی بوشهر: ساعت 8

رسیدن به نیروگاه اتمی بوشهر:  ساعت8:15

ارائه توضیحات در رابطه با نیروگاه اتمی بوشهر در سالن شهدای نیروگاه اتمی بوشهر:از ساعت  8:45  الی 9:45

حرکت از نیروگاه اتمی بوشهر به سمت بازدید از دستاوردهای منطقه دوم نداجا:  ساعت 10

 و واحدهای شناور در منطقه:  MTU بازدید از دستاوردهای فنی منطقه دوم نداجا شامل: کارگاه تست بد، کارگاه

از ساعت 10:15 الی 11:45

اعزام با یک فروند شناور کلاس هندیجان به منظور دریانوردی تا محدوده لنگرگاه بوشهر همراه با اقامه نماز ظهر و عصر و صرف ناهار در یگان شناور روی دریای خلیج فارس: از ساعت 12 الی16  

بازدید از شهر بوشهر: از ساعت  16:15 الی 17:15

اقامه نماز مغرب و عشا در مهمانسرای امیری: از ساعت 18:15 الی 18:45

تیراندازی با سلاح توسط برادران دانشجو در سالن تیراندازی سهند منطقه و برگزاری مسابقه تیراندازی: از ساعت 19 الی  20:30 شب

برندگان مسابقه تیراندازی برادران: آقای سعادتی/ آقای خسروشاهی / آقای کریمی

استفاده از امکانات رفاهی استخر دلفین منطقه جهت خواهران دانشجو : از ساعت 19 الی 20:30 شب

صرف شام در مهانسرای امیری: 21 الی 21:30

نشست صمیمانه دانشجویی با مدیر دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران (آقای دکتر رهبر) وکارمندان دفتر (آقای عزیز پور، آقای سعیددخت و آقای امیری): از ساعت 22 الی 24

 

 

روز سوم:

پنجم اسفند ماه

 

 

AWT IMAGE

 

صرف صبحانه در مهمانسرای امیری: از ساعت 7 الی 7:30صبح

اهدای لوح یادبود و هدیه از سوی امیردریادار دوم عرشه و ستاد محمدرضا عباسیان( فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) به دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران شرکت کننده در اردو: از ساعت 7:45 الی 8:15 و تقدیر و تشکر نماینده دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران از فرمانده محترم منطقه دوم نداجا و همکارانشان جهت همکاری در برگزاری این اردو

حرکت از مهمانسرای امیری به سمت بندرگناوه: ساعت 8:45

رسیدن به بندر گناوه: ساعت 10:45

خرید در بندر گناوه: از ساعت 10:45 الی 12:45

اقامه نماز ظهر و عصر در نمازخانه هتل خلیج فارس بندرگناوه: از ساعت 13 الی 13:30

صرف ناهار در رستوران هتل خلیج فارس بندر گناوه : 13:30 الی 14:30

حرکت از بندر گناوه به سمت مهمانسرای امیری منطقه دوم نداجا: ساعت 14:45

رسیدن به مهمانسرای امیری منطقه دوم نداجا: ساعت 16:15

استراحت در مهمانسرای امیری

اقامه نماز مغرب و عشا در مهمانسرای امیری: از ساعت 18:15 الی 18:45

صرف شام: از ساعت 19 الی 19:30

اهدای لوح یادبود به ناخدا امینی (ریاست محترم ستاد منطقه دوم نداجا)

برگزاری مسابقه اردوی علمی – فرهنگی بوشهر : از ساعت 19:30 الی 19:40

حرکت از مهمانسرای امیری به سمت فرودگاه بین المللی بوشهر: ساعت 20:15

پرواز از فرودگاه بوشهر به سمت فرودگاه مهرآباد:21:45

رسیدن به فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت:23:05

 

 

 

 مسابقه اردوی علمی – فرهنگی بوشهر:

AWT IMAGE

1-    جنس روی پرتوهای توربین در نیروگاه اتمی بوشهر برای جلوگیری از خوردگی چه می باشد؟

الف) بتن مسلح       ب) فولادکربنی          ج) تیتانیوم                         د) اکسید اورانیوم

2-    در سراسر دنیا چند نیروگاه اتمی در حال بهره برداری است؟

الف)104              ب)440               ج)320                             د)340

3-    غنای اورانیوم در نیروگاه اتمی بوشهر چند درصد می باشد؟

الف)5 درصد           ب) زیر 5درصد      ج) بالای 5درصد                د) هیچکدام

4-    قدیمی ترین بندر ایران کدام است؟

الف) بندر بوشهر      ب) بندرکنگان       ج) بندرسیراف                    د) بندرگناوه

5-    رتبه علمی ایران در دنیا چند است؟

الف) بیستم         ب) هفدهم             ج) شانزدهم                     د) اول

6-    کدامیک از ویژگی های زیر مربوط به شهر بوشهر نمی باشد؟

الف) مرکز استان بندربوشهرمی باشد

ب) هفدهمین استان بزرگ کشور

ج) پایتخت انرژی ایران

د) از شمال به خوزستان و از شرق به هرمزگان

7- موزه دریا و دریانوردی بوشهر در چه سالی تأسیس شده است؟

الف) 1387- بندر سبز

ب) 1387- دواس

ج) 1386- بندر سبز

د) 1386- دواس

8- رئیسعلی دلواری در چه سالی به شهادت رسید و پسر ایشان بهادر در زمان شهادت پدرشان چند ساله بود؟

الف) 34 سالگی-3سالگی

ب) 43 سالگی-4سالگی

ج) 34سالگی-4سالگی

د)43سالگی-3سالگی

9-اولین نیروی دریایی مجهز مربوط به چه دوره ایی است و در چه زمانی اولین نیروی دریایی مدرن ایران تأسیس شد؟

الف) انوشیروان- نادرشاه افشار

ب) هخامنشیان- انوشیروان

ج) صفویه- هخامنشیان

د) نادرشاه افشار –صفویه

10- قبل از سال 1971 نیروی دریایی ایران به طور کلی با تجهیزات کدام کشورها اداره می شد؟

الف)ایالت متحده-بریتانیا

ب) انگلیسی ها – بریتانیا

ج) پرتغالی ها-بریتانیا

د) ایالت متحده- انگلیسی ها

11- ناصرالدین شاه به منظور توسعه نیروی دریایی در چه کشوری کشتی پرسپولیس را خریداری کرد؟

الف) آلمان                        ب)آمریکا                  ج)چین                  د)انگلستان

12- در سال 1998 حمله ی آمریکایی به سکوی نفتی ایران به چه عملیاتی معروف است و کدام ناوشکن غرق شد؟

الف) عملیات آخوندک- ناوشکن سهند

ب) عملیات آخوندک- ناوشکن موشک انداز ساموئل بی رابرتز

ج) عملیات ارداه جدی-ناوشکن سهند

د) عملیات اراده جدی- ناوشکن موشک انداز ساموئل بی رابرتز

 

برندگان مسابقه:

آقای مصطفوی شایق                                               خانم زاهد

آقای محمدخانی                                                 خانم رضایی

 

 

 

   نتایج نظر سنجی اردوی علمی – فرهنگی بوشهر:

 

عالی

خوب

متوسط

ضعیف

عنوان

ردیف

44.44درصد

40.74درصد

14.81درصد

0 درصد

زمان برگزاری اردو

1

51.85درصد

22.22درصد

18.51درصد

7.4درصد

نحوه اطلاع رسانی

2

44.44درصد

40.74درصد

14.81درصد

3.70درصد

زمان بندی اجرای برنامه

3

40.74درصد

48.14درصد

7.40درصد

3.70درصد

میزان رعایت نظم و هماهنگی برنامه ها

4

81.48درصد

14.81درصد

3.70درصد

0درصد

نحوه برخورد مسئولین

5

37.03درصد

40.74درصد

14.81درصد

7.40درصد

کیفیت بازدید از موزه دریا و دریا نوردی

6

55.55درصد

29.62درصد

11.11درصد

3.70درصد

کیفیت بازدید از دستاوردها و فناوری های نداجا در هوادریایی شهید صفایی منطقه

7

37.03درصد

22.22درصد

33.33درصد

7.40درصد

کیفیت بازدید از موزه مردم شناسی بوشهر

8

70.37درصد

25.92درصد

3.70درصد

0درصد

کیفیت بازدید از موزه رئیسعلی دلواری

9

62.98درصد

29.62درصد

14.81درصد

0درصد

کیفیت برنامه تیراندازی

10

62.98درصد

29.62درصد

7.40درصد

0درصد

کیفیت برنامه استخر

11

3.70درصد

25.92درصد

33.33درصد

37.03درصد

کیفیت برنامه بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر

12

70.37درصد

22.22درصد

3.70درصد

3.70درصد

کیفیت بازدید از منطقه دوم نداجا

13

92.59درصد

3.70درصد

3.70درصد

0درصد

کیفیت برنامه اعزام با یک فروند شناور به منظور دریانوردی تا محدوده لنگرگاه بوشهر

14

40.74درصد

25.92درصد

25.92درصد

7.40درصد

کیفیت برنامه بازدید از شهر بوشهر

15

0درصد

44.44درصد

40.14درصد

7.40درصد

کیفیت نشست صمیمانه دانشجویی

16

25.92درصد

33.33درصد

25.92درصد

14.81درصد

کیفیت مسابقه

17

0درصد

48.14درصد

40.74درصد

11.11درصد

کیفیت برنامه بندر گناوه

18

 

 

چه نمره ایی به عملکرد کلی اردوی علمی - فرهنگی بوشهر می دهید ؟ از صفر تا بیست: ۱۸.۹۶ 

آلبوم تصاویر

 

دفعات مشاهده: 11956 بار   |   دفعات چاپ: 2468 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 56 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Shahed (Veterans )
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 51 queries by YEKTAWEB 4657