گزارش اردوی علمی – فرهنگی
انزلی
دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم
و صنعت
با محوریت بازدید ازتأسیسات نیروی
دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
۸الی ۱۱تیرماه
سال ۹۱
فهرست مطالب:
مقدمه اردو
اقدامات صورت گرفته برای برگزاری اردو
نیروی دریایی در اندیشه ولایت
نیروی دریایی در دوره های مختلف
مرکز آموزش تفنگداران منجیل
منجیل
زندگی نامه شهید ناوسروان بهرام شهبازلی
گزارش اردو
مسابقه اردوی علمی - فرهنگی انزلی
نتایج نظرسنجی اردو
مقدمه:
الله الذی
سخرلکم البحر لتجری الفلک فیه بامره ولتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون
دریا، آینه آسمان بر زمین و نشانه عظمت و قدرت پروردگار است و
دریانوردان و مردان شجاع نیروی دریایی، شیفتگان زیبایی ها و افق بلند و بیکران دریا
و مبهوت عظمت و ابهت این آیت بزرگ الهی و آفرینش شگرف خداوندی اند، آنان که به
ئشواری ها دریا به دیده حکمت و نعمت می نگرند و در راه دفاع از دین، استقلال و
تمامیت ارضی میهن و عزت و شرف ملت،دریا را در سیطره اراده خویش درآورده اند و با
شجاعت، سینه آب ها را در می نوردند و پا به پای آن. با سخت کوشی و پای مردی، جهانی
را مبهوت هنرنمایی خویش ساخته اند.
دریا یکی از نشانه های بزرگ آفریدگار تواناست که آب را عنصر حیات و
بقای انسان مقرر فرمود:
همو که در قرآن کریم از دریا و برکات آن، کشتی رانی و بازرگانی
دریایی مکرر سخن گفته و بر فواید و عواید دریا بارها تأکید کرده است.در بخشی از
سوره جاثیه آمده است: "خدا آن کسی است که دریا را برای شما رامکرد تا کشتی ها به
فرمان او بر آن روند و شما از نعمتش بهره جویید. باشد که سپاسگزار باشید."
چنان که از این آیه بر می آید، خداوند به بندگان خود دستور می دهد
از دریا که او برای بندگانش رام کرده است برای خمل و نقل و تغذیه استفاده کنند. می
توان گفت این آیه یکی از کهن ترین اسناد آسمانی است که آزادی دریا برای کشتیرانی و
بهره مندی انسان ها از دریا و دریا نوردی را برمی شمارد. البته در آیات دیگری از
قرآن کریم نیز به دریا و برکات آن اشاره شده است.در جایی دیگر از مصحف شریف آمده
است:
"اوست آن که دریا را رام ساخت تا از آن گوشت تازه بخورید و زیوری
بیرون بیاورید که آن را می پوشید و کشتی ها را می نگرید که آب آن(دریا) را می
شکافند تا از نعمت آن بهره بجویید، باشد که سپاس بگزارید."
به همین ترتیب قرآن در موارد متعددی دریا را از نعمتهای خداداد به
شمار می آورد که توجه به ماهیت و کیفیت استفاده از آن، انسان را به عظمت و قدرت
پروردگار عالم آشنا می سازد.در سوره مومنون دعایی آمده است که خداوند به حضرت نوح
آموخت تا از توفان نجات یابد:
"پس از آن که تو و همراهانت در کشتی قرار گرفتید بگو: "ستایش،
خدایی را سزد که ما را از قوم ستمکاران رستگاری بخشید." و بگو: "پروردگارا مرا در
فرودگاه و پایگاه خجسته ای فرو آور که تو بهترین فرود آورندگان هستی." (سوره مومنون
آیات 28 و 29)
اقدامات صورت گرفته:
- ارسال نامه به فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
(امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری) جهت درخواست دفتر امور دانشجویان شاهد و
ایثارگر دانشگاه علم وصنعت ایران برای بازدید از توانمندیها و دستاوردهای نیروی
دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه چهارم نداجا (انزلی)
- پیگیری های لازم برای برگزای اردوی علمی - فرهنگی انزلی
دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران: فروردین، اردیبهشت، خرداد و
تیرماه سال نود و یک
- هماهنگی با منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
- برگزاری جلسات متعدد با حضور مدیر دفتر امور دانشجویان شاهد و
ایثارگر (آقای دکتر رهبر) و مسئولین اردو جهت برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای
اردوی علمی - فرهنگی انزلی
- قرار گذاشتن شرایط برای دانشجویان جهت ثبت نام در اردوی علمی -
فرهنگی انزلی
- ارسال پیامک به کل دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و
صنعت
- قرار دادن اطلاعیه اردوی علمی- فرهنگی انزلی در سایت دفتر شاهد
و وبلاگ مجمع ایثار دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران
- ثبت نام از دانشجویان متقاضی شرکت در اردوی علمی- فرهنگی
انزلی (40 نفر)
- تهیه بلیط هواپیما از تهران به رشت و بالعکس
- انتخاب خانم غلامی به عنوان مسئول خواهران و آقای سعادتی به
عنوان مسئول برادران
- تهیه برنامه اردو علمی - فرهنگی انزلی
- هماهنگی جهت ایاب و ذهاب از دانشگاه علم و صنعت ایران به سمت
فردوگاه مهرآباد تهران
- تهیه راهنمای اردوی علمی- فرهنگی انزلی
- تهیه فرم نظرسنجی
- ارسال پیامک به دانشجویان جهت اطلاع رسانی زمان حرکت از
دانشگاه به سمت فرودگاه
- توزیع بسته فرهنگی اردو ( زمان بندی اردو علمی - فرهنگی
انزلی، دو بروشور در رابطه با عملیات های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،
فلش کارت های قرآنی و فرم نظرسنجی) بین دانشجویان
- جمع آوری فرم نظرسنجی تکمیل شده از سوی دانشجویان
- هماهنگی با تاکسی فرودگاه مهرآباد جهت برگشت دانشجویان از
فردوگاه به سمت مقصد مورد نظر
- بررسی فرم نظرسنجی جمع آوری شده
- اعلام برنده مسابقه اردوی علمی - فرهنگی انزلی و اهدای جوایز
مسابقه
- اهدای لوح تقدیر از طرف دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر
دانشگاه علم و صنعت ایران به فرماندهی محترم ناوگان شمال و منطقه چهارم نداجا و
همکارانشان در اردوی علمی - فرهنگی انزلی
- ارسال نامه تقدیر و تشکر آقای دکتر رهبر ( مدیر دفتر دانشجویان
شاهد و ایثارگر ) به مسئولین مربوطه جهت همکاری صمیمانه آنان در برگزاری اردو علمی
– فرهنگی انزلی
امیر دریادار دوم عرشه و ستاد خرداد حکیمی ( فرمانده ناوگان شمال و
منطقه چهارم نداجا )
جناب ناخدا یکم عرشه و ستاد محمدرضا تقوی فرهی ( جانشین منطقه چهارم
نداجا )
جناب ناخدا یکم عرشه و ستاد احمدرضا باقری ( رئیس ستاد منطقه چهارم
نداجا )
جناب ناخدا سوم کمیسر دریایی اسماعیل هوشمندزاده ( رئیس دبیرخانه ناوگان
شمال و منطقه چهارم نداجا )
جناب ناخدا سوم مهندس مکانیک هوشیار رستمی ( سرپرست محترم هتل سبلان )
جناب ناخدا سوم کمیسر دریایی مظاهر امساک پور ( رئیس آماد و پشتیبانی
منطقه چهارم نداجا)
جناب ناخدا یکم کمیسر دریایی حسین غلامی ( فرمانده پشتیبانی )
جناب ناخدا یکم عرشه سید محمود آموزش ( رئیس عملیات )
جناب ناخدا سوم کمیسر دریایی حسن صاحبی ( سرپرست موزه نظامی نیروی
دریایی )
جناب ناخدا یکم عرشه و ستاد محمدحسن آذر پیکان ( فرمانده ناوتیپ سطحی
)
امیردریادار دوم عرشه و ستاد تورج حسنی مقدم ( فرماندهی آموزش تخصص های
دریایی )
جناب ناخدا یکم عرشه و ستاد الهیار مجدی ( جانشین آموزش تخصص های دریایی
)
جناب ناخدا یکم تفنگداردریایی ستاد علیرضا بیاتی ( فرماندهی محترم آموزش
تفنگداران دریایی منجیل )
- تحویل فیلم و عکس های اردو به دانشجویان شرکت کننده در
اردو
- قرار دادن نتایج نظرسنجی و گزارش اردوی علمی – فرهنگی انزلی
دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران در سایت دفتر امور دانشجویان
شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران و وبلاگ مجمع ایثار دانشجویان شاهد و
ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران
- ارسال لوح تقدیر از طرف دفتر اموردانشجویان شاهد و ایثارگر
دانشگاه علم و صنعت ایران به :
- امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری (فرمانده نیروی دریایی ارتش
جمهوری اسلامی ایران )
- ناخدا اول دریایی محسن رحمانی ( ریاست دفتر امیر فرماندهی
نداجا )
- ناخدادوم کمیسر دریایی حمید شایگان ( ریاست دبیرخانه نداجا
)
- ارسال گزارش اردوی علمی - فرهنگی انزلی به دفتر فرماندهی
محترم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه عکس های اردو
نیروی دریایی در اندیشه ولایت:
امام خمینی (ره):
نیروی دریایی بر عرشه کشتی افتخار و صلابت خودش استوار ایستاده
است.
مقام معظم رهبری:
به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود .
نیروی دریایی در دوره های مختلف:
اولین پیدایش نیروی دریایی ایران به زمان هخامنشیان باز می گردد. در آن زمان به
دلیل گسترش امپراتوری پارس و جنگ با دشمنان دیرین یعنی یونانیان که در آن سوی دریای
سیاه سکونت داشتند. ایجاد نیروی دریایی منظم را ضروری می نمود. نمایش قدرت نیروی
دریایی ایران و تدبیر خشایار شاه در نبرد دریای آرتمزیوم که به پیروزی درخشان
ایرانیان انجامید و نیز بروز اشتباه در جریان محاصره جزیره سالامیس توسط نیروی
دریایی ایران که موجب انهدام کشتی های جنگی ایرانی در زیر آتش سنگین یونانیان
گردید.هنوز در خاطره تاریخ باقی مانده و هر دو جنگ بزرگ نشانگر توجه ایرانیان به
اهمیت و به کارگیری نیروی دریایی بوده است.
حفر کانال سوئز برای اتصال دریای سرخ به دریای مدیترانه، تأسیس بنادر صور و صیدا
در سواحل مدیترانه از جمله کارهای بزرگ در زمینه تأسیسات دریایی است که در زمان
هخامنشیان و توسط ایرانیان به انجامرسیده است. ساخت سکان برای کشتی ها، ساخت
شناورهای آبخاکی، انجام دریانوردی های اکتشافی به مشرق تا رود سند و مغرب تا
اقیانوس اطلس و ساخت پل های شناور نیز از خدمات ایرانیان به دریا نوردی بوده که در
آن دوران اجرا شده است.
هر چند پس از حمله اسکندر به ایران، نیروی دریایی ایران نابود شد. اما در زمان
ساسانیان دوباره سیادت دریایی، ایران احیا و متصرفات دریایی ایران از جنوبتا شاخ
آفریقا و جنوب هندوستان گسترش یافت. نیروی دریایی ایران در این زمان پایگاه های
متعددی درکناره رود کارون، اروند رود، دجله، فرات، خلیج فارس و دریای عمان داشته
است. بسیاری از واژگان دریایی امروز ما از جمله ناو، ناوخدا، ناوگان، قطب نما، سکان
و غیره یادگار نیروی دریایی عهد ساسانیان است.
با شکست ارتش ساسانیان در برابر سپاه اسلام و طلوع خورشید اسلام در این سرزمین
پهناور، نیروی دریایی ایران به تدریج به هسته اصلی نیروی دریایی اسلام تبدیل شد و
بدین طریق اسلام توانست متصرفات خود را در ماورای دریاها توسعه دهد و سرزمین های
امپراتوری روم را به خطر اندازد.
نیروی دریایی در دوره صفویان
مشکلات و جنگ های داخلی در ایران تا قبل از دوران صفویه، به تدریج شیرازه نیروی
دریایی قدرتمند ایران را از هم پاشید به شکلی که کشور با وجود داشتن بیش از 2000
کیلومتر از سواحل خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور، قرن ها از نیروی دریایی
برخوردار نبود. این موضوع سبب این شد در سده های 17 و 18 پرتغالی ها بیش از 100 سال
در خلیج فارس مستقر گردیدند تا در آخر شاه عباس با کمک ناوگان انگلیس، موفق به
بیرون کردن آن ها از جزایر خلیج فارس شد. در حقیقت اولین نیروی دریایی مستقل ایران
پس از قرن های سلطه بیگانگان، در زمان صفویه تشکیل شد که در عصر رقابت با قدرت های
بزرگ دریایی استعمارگر نظیر پرتغالی ها، اسپانیایی ها، هلندی ها، انگلیسی ها و
فرانسوی ها در دریاها بود. در این عصر نیروی دریایی ایران توانست جنگ های بزرگ آبی
– خاکی را برای آزاد سازی بحرین، بندر گمبرون، جزیره قشم و جزیره هرمز با پیروزی به
پایان برساند. هر چند در دوران شاه سلطان حسین که فردی ناکارآمد بود، در نتیجه این
بی توجهی به تقویت نیروی دریایی، سواحل دریای خزر سقوط کرد و روس ها به خود جرأت
دادند به خاک ایران حمله کنند.
نیروی دریایی در دوران نادرشاه افشار
با به قدرات رسیدن نادرشاه و با هدف اعاده اقتدار سیاسی و نظامی ایران، نیاز به
نیروی دریایی مورد توجه قرار گرفت. در ابتدا خرید ناوهای جنگی از کشورهای انگلیس و
هلند درخواست شد که با ملاحظات سیاسی این کشورها، مورد قبول قرار نگرفت. ولی این
بار عزم ایران جدی بود و به هر صورت به دستور نادرشاه افشار 20 فروند کشتی که اولین
کشتی های مجهز به توپ در ایران به حساب می آمدند ساخته شد. در این دوران نیروی
دریایی ایران توانست، بحرین، عمان و مسقط را جزو متصرفات ایران درآورد و سیادت
دریایی ایران را در خلیج فارس، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و دریای خزر حفظ
کند.
نیروی دریایی در دوران قاجار
با به قدرت رسیدن قاجاریه بار دیگر نسبت به نیروی دریایی بی توجهی شد. البته در
زمان ناصرالدین شاه، اولین کشتی های جنگی به معنای واقعی به نام های پرسپولیس و شوش
و تعداد دیگری هم در زمان مظفرالدین شاه خریداری شدند ولی به علت رسیدگی نشدن به
این کشتی ها همگی به زودی از خدمت خارج شدند و از این پس عملاً نیروی دریایی ایران
قدرت خود را در خلیج فارس از دست داد و نیروی دریایی انگلیس، قدرت را در دست گرفت.
این در حالی بود که امنیت در سواحل شرقی خلیج فارس به کلی از بین رفته و اختیار
امور قاچاقچیان و دزدان بود.
نیروی دریایی پیش از انقلاب اسلامی
کودتای انگلیسی رضا خان، پایانی بر مصائب ناشی از بی کفایتی های دولتمردان و
دسیسه های بیگانگان در دوران قاجار نبود بلکه در حقیقت اجرای سیاست های جدید
استعماری بود که می بایست با شکلی متفاوت و با هزینه کمتر برای استعمارگران ادامه
می یافت. درهمین راستا، سازماندهی ارتش به شکل جدید آغاز شد و در سال 1306 بودجه ای
برای نیروی دریایی تصویب و دفتر آن زیر نظر نیروی زمینی فعال قرار گرفت. در همان
سال اولین گروه افسران برای آموزش به ایتالیا اعزام شدند و پیرو آن ساخت چند ناو به
ایتالیا سفارش شد. در سال 1311ه.ش.ناوهای ببر، پلنگ، سیمرغ و کرکس تحت فرماندهی
ناخدا بایندراز طریق کانال سوئز، دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عمان عازم خلیج
فارس شدند و در 14 آبان 1311 در بوشهر لنگر انداختند. با خرید یکحوض شناور6000تنی
برای تعمیرات زیر آبی و ایجاد آموزشگاه درجه داری و پایگاه های دریایی، نیروی
دریایی ایران پاگرفت. در سال 1314 نیروی دریایی یگان خود را دردریایی مازندران نیز
توسعه داد و ناوچه های بابلسر، سفید رود، سفید رود، گرگان، نهنگ، رامسر، نوشهرو
شهسوار و تعدادی قایق کوچک آتش نشانی را به خدمت گرفت.
در همین زمان ستاد فرماندهی و آموزشگاه مهناوی در جنوب قرار داشت و استعداد این
نیرو در جنوب کشور گسترده تر و عبارت بود از : کشتی یدک بر، حوض شناور، تعمیرگاه
ثابت و متحرک، دو فروند نفت کش، بنگاه فانوس های دریایی، مرکز تدارکات بنادر و
اداره بندری بندر شاهپور سابق و ناوهای ببر، پلنگ، شهباز، سیمرغ، کرکس، شاهرخ، دو
گروهان نیروی آبخاکی، ناوچه های شاهین، چلچله، کارون، کهف، ناوچه های راهنما و
ناوچه های شماره 1 الی 10، نیروی دریایی به شکلی وابسته به آموزش و تجهیزات
بیگانگان، تا شهریور 1320 در جنوب کشور بیش از 1000 نفر کارکنان ( پایور و وظیفه)
در خدمت داشت.
این نیرو پس از آغاز جنگ جهانی ، اندک مقاومتی در برابر نیروهای متخاصم از خود
نشان داد و با صدور فرمان ترک مخاصمه و غرق شدن ناوهای ببرو پلنگ و تعدادی از
شناورهای دیگر ونیزشهادت دریابان بایندرفرمانده نیروی دریایی و صدها نفر از
کارکنان، به کلی شیرازه ی آن از هم پاشید و ناوگان آن توسط انگلیس مصادره و به خاور
دور فرستاده شد.
این روند تا 1326 ادامه داشت تا سرانجام دوباره به دنبال شرایط جدید و به دلیل
معادلات خاص سیاسی، گسترش نیروی دریایی در اولویت قرار گرفت. از جمله این دلایل می
توان به:
موقعیت جغرافیایی ایران و خلیج فارس
توسعه ی استخراج نفت در خلیج فارس و خاورمیانه و افزایش صادرات نفت ایران
تهدیدات ناشی از توسعه طلبی شوروی در کلیه نقاط جهان به خصوص خاورمیانه
از همه مهم تر، ایفای نقش ژاندارم منطقه که از سوی قدرت های مسلط بر ایران در
نظر گرفته شده بود.
به همین منظور طرح های گسترش این بار با سرعت هرچه تمام تر پیش می رفت و هم زمان
با اعزام صدها نفر از افسران نیروی دریایی به کشورهای غربی برای تحصیل و ایجاد
پایگاه هایی در خلیج فارس و دریای عمان، در دهه های 1340 و 1350 ، تعداد زیادی
تجهیزات نظامی اعم از: هواناو، ناوچه و ناوشکن به نیروی دریایی تحویل داده شد.
ایران تا سال 1357با خریداری چند فروند ناوشکن موشک انداز سنگین، ناوچه های گشتی 19
تنی، هواناوها، لندیگ کرافت، لندینگ شیپ مخصوص حمل تانک، ناوهای لجستیکی اقیانوس
پیمای بزرگ (با قابلیت فرود بالگرد)، کشتی های مین جمع کن، یدکش وتعداد قابل توجهی
قایق های تندرو و نیز یگان هوادریا با چندین فرموند بالگرد و بالاخره با در خدمت
داشتن 25هزارنفر کارکنان و سازماندهی یگان های تفنگدار و تکاور دریایی، مراکز
آموزشی در سواحل دریای مازندران و بزرگ ترین مرکز کارخانجات و تعمیرات کشتی در بندر
عباس، مهم ترین نیروی دریایی منطقه محسوب می شد. همچنین سفارشات گسترده دیگری از
جمله : زیردریایی، ناوشکن های مدرن، ناوچه های تندرو و هواناو به کشورهای غربی داده
شده بود که به دلیل وقوع انقلاب، به سرانجام نرسید.
نکته قابل تأمل در خصوص ایجاد و توسعه نیروی دریایی در واپسین سلسله پادشاهی،
اجرای سیاست های استکباری برای ایجاد پایگاهی قدرتمند برای حضور طولانی در منطقه
حساس خاورمیانه و تأمین هزینه های گزاف آن از خزانه کشور و جیب ملت ایران بودکه
وقوع انقلاب اسلامی، همه محاسبات آن ها را در هم ریخت وامکانات و سزرمایه های فراهم
شده را در خدمت نظام اسلامی قرار داد.
نیروی دریایی پس از انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در 22 بهمن 1357، مانند همه ی ارکان کشور در
نیروی دریایی نیز تحول عظیمی ایجاد شد و این سازمان درخدمت انقلاب قرار گرفت. اندکی
پس از استقرار نظام نوپای اسلامی، سلطه گران جهانی برای جبران شکست ناباورانه و از
دست دادن پایگاه خود در ایران، جنگی همه جانبه را به کشور اسلامی ایران تحمیل
کردند.
دوران دفاع مقدس
در روزهای اولیه جنگ در جبهه دریایی، عراقی هابا پشتیبانی توپخانه و ناوچه های
موشک انداز روسی، پایگاه دریایی خرمشهر را مورد حمله قرار داده و تعدادی از ناوچه
ها و ناوهای مستقر در پایگاه را غرق کردند.
همچنین نیروی دریایی عراق با ناوچه های سریع خود را اقدام به حمله به سکوهای
نفتی ایران و نفتکش ها کرد و درنتیجه، نفتکش ها دیگر رقبتی به حمل نفت ایران به
بازار بین المللی نداشتد. مشکلات ناشی از کم شدن درآمد نفتی ، نقش اساسی نیروی
دریاییرا نشان داد. نیروی دریایی در زمان کوتاهی توانست با اتکا بر روحیه کارکنان
خود، قدرت خود را بازیابد. در حالی که 2 ماه و اندی از آغاز هجوم همه جانبه دشمن
دست نشانده به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ما می گذشت و ماشین جنگی او در برابر
ارداه سربازان و پاسداران این مرز و بوم در اکثرجبهه ها، متوقف و زمینگیرشده و دشمن
از دستیابی به اهداف اصلی اش وامانده بود، سربازان دریادل امام و امت، با اجرای
"عملیات مروارید"، طعم تلخ شکسی سنگین را به دشمن چشاندند ونابودی نیروی دریایی
متجاوز را رقم زدند.
بدون شک عملیات مروارید یکی از بزرگ ترین عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری
اسلامی ایران در طول سال های جنگ تحمیلی بوده است. در این عملیات، ناوچه قهرمان
پیکان"، نماد اقتدار، ایمان، عشق به میهن، پایداری و استقامت است که به یمن ایثار و
فداکاری کارکنان آن، به ویژه فرمانده دلیر و بی باک ناوچه " دریادارشهید محمد
ابراهیم همتی"، این حماسه بزرگ آفریده می شود.رزمندگان این ناوچه در روز هفتم آذر
1359، آن چنان درسی به دشمنان غاصب این مرز و بوم دادند که نیروی دریایی عراق عملاً
در همان روزهایابتدایی جنگ با از دست داند بیش از 75 درصد توان رزمی خود از گردونه
نبرد خارج گردید.
پس از گزارش این رویداد به محضر فرماندهی کل قوا، هفتم آذر ماه با تأیید
امام(ره) به نام "روز نیروی دریایی " به ثبت رسیدتا همه ساله، حماسه باشکوه
دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر نیروی دریایی گرامی داشته
شود.
رزمندگان نیروی دریایی تا پایان جنگ، علاوه بر نبرد با هواپیماها و بالگردهای
دشمن در دریا، در تلاشی دلاورمردانه ده هزار فروند کشتی تجاری به به بنادرایران را
اسکورت کردند، برقراری امنیت خطوط مواصلات دریایی در خلیج فارس، دریایی عمان و شمال
قیانوس هند از افتخارت نیروی دریایی در دوره ی هشت ساله ی دفاع مقدس است.
همچنین در 29 فروردین 1367، ناوگان نیروی دریایی اسلامی ایران در نبردی نابرابر
با نیروی دریایی و هوایی آمریکا در خلیج فارس رو به رو شد. در این مصاف که آوازه ی
آن همیشه در تاریخ نیروی دریایی باقی خواهد ماند ناوشکن سهند و ناوچه جوشن غرق شدند
و تعدادی از رزمندگان دلاور نیروی دریایی به شهدات رسیدند اما ضرباتی که نیروی
دریایی آمریکا متحمل شد (از جمله اصابت مین به موشک ساموئل بی .رابرتز، غرق شدن
یکفروند کشتی لجستیکی و سرنگونی یک فروند بالگرد آمریکایی) در نبردهای منطقه ای این
نیروی متجاوز استکباری، کم سابقه بوده است.
مرکز تفنگداران دریایی منجیل:
در اردیبهشت ماه سال 1350 پایکاه مذکور توسط یک تیم 7 نفره از غواصان
داخلی که دوره کماندوئی را در خارج از کشور طی نموده بودند،در منطقه منجیل مورد
شناسایی قرار گرفته، و به منظور مرکزی جهت آموزش دوره های کماندوئی انتخاب گردید.
این مرکز در ابتدا با عنوان مرکز آموزش تکاوران دریایی فعالیت آموزشی خود را به طور
رسمی از تاریخ 15/1/51 با پذیرش اولین دوره کلاه سبز ( تکاوران دریایی ) شروع نموده
و پس از آن دوره های مدنظر به طور متوالی با فارغ التحصیلی سی دوره درجه داری و
چهار دوره افسری تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ادامه یافت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف قطع هر گونه وابستگی نظامی به
مستشاران خارجی و تربیت تفنگداران متعهد و متخصص با اتکاء به نیروهای متدین وبا
تجربه خودی و بهره گیری از امکانات موجود داخلی این مرکز تحت عنوان فرماندهی
تفنگداران دریایی به مأموریت آموزشی خود ادامه داده و هم اکنون از قدمت سی ساله
برخوردار می باشد.
اهداف:
این مرکز آموزشی به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیروی دریایی
ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش عملیات های ویژه دریایی (آبخاکی) اهداف ذیل را مد
نظر دارد:
1- تربیت دانش آموزان زبده از لحاظ نیروی جسمانی به همراه پرورش و
تقویت اعتقادات و نیروی ایمانی و ارتقاء معلومات علمی و نظامی آنان
2- پرورش دانش آموزان با زندگی سخت در محیط های ویژه ، نظیر زندگی و
اجرای ماموریت در کوهستان ،جنگل ، کویر ودریا
3- آشنا ساختن دانش آموزان به عنوان یک نیروی نظامی با قوانین و مقررات
آئین نامه انضباطی و قوانین آجا
4- آموزش جنگ افزارهای مدرن نظامی جهت کسب تجربه ،مهارت و آمادگی های
لازم و بکار بردن آنهادر شرایط ویژه
5- پرورش نیروهای مبتکر و خلاق با داشتن اعتماد به نفس لازم ، به همراه
ایمان قوی برای اجرای ماموریت های واگذار شده جهت نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری
اسلامی ایران برابر با منویات فرماندهی معظم کل قوا.
ماموریت:
تقویت بنیه ها و زیر بنای اعتقادی و ایجاد روح دین باوری به همراه
آمادگی جسمانی، در شرایط سخت و دشوار جهت پرورش و آموزش دانش آموزان استخدامی پایور
نداجا برای اجرای مأموریت های محوله این نیرو.
سازمان مصوب فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی:
1- آموزشگاه نظامی : آموزشگاه نظامی این فرماندهی بر مبنای برنامه های
آموزشی مصوب درنظام تحصیلی سال واحدی در یک سطح ،دانش پژوهان خود را تحت آموزش قرار
می دهد:
- دانش آموزان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و به صورت پیمانی جذب این مرکز
آموزشی می شوند به مدت یک سال آموزشهای مورد نیاز را که شامل سه مرحله سپاهیگری
،تیمی و رزم آبخاکی می شود طی نموده و پس از آن با طی نمودن 149 ساعت دروس عقیدتی
سیاسی به درجه مهناوییکمی مفتخر می شوند.
2- مرکز آموزش جنگهای آبخاکی: این مرکز جهت خود کفایی سازمان رزمی
تفنگداران دریایی، آموزش های زیر را به افسران فارغ التحصیل دانشگاه نداجا (دانشگاه
دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر)ک هجهت طی دوره مقدماتی تکاوری و همچنین دوره
عالی جنگهای آبخاکی به این مر کز اعزام می شوند، بر عهده دارد.این مرکز افتخار دارد
دو دوره تکاوری ویژه افسران ارشد را به استعداد 13 نفر با موفقیت به پایان رسانیده
ودوره اول تکاوری فارغ النحصصیلان نزاجا را شروع نماید. در این مرکز دوره تخصصی
تفنگداران و تکاوران دریایی برای درجه دارانی که می بایست به در جه ناو استوار یکمی
نائل شوند و همچنین دوره سرپرستی جنگهای آبخاکی را برای درجه دارانی که می بایست به
در جه ناوبانسومی مفتخر شوند اجرا نماید.
علاوه بر موارد فوق دوره های مخابرات تفنگداری،سلاحهای سنگین (سلاح های
با سهم تیر منحنی و سلاح های با سهم تیر مستقیم)، دوره ش.م.ه دوره پدافند هوائی و
مهندسی رزمی، آموزش تربیت مربی مقاومت جسمانی،آموزش فیریکی جزء مأموریتهای این مرکز
می باشد.در این مرکز آموزش دوره های عملیات ویژه دریایی و شناسایی دریایی S.B.S که
در گذشته در خارج از کشور آموزش داده می شد ،هم اکنون بحول و قوه الهی وتلاش شبانه
روزی کارکنان در مرکز آموزش جنگهای آبخاکی فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی درحال
اجرامی باشد.
منجیل:
مَنجیل از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان در کشور ایران است. منجیل مرکز تجاری
شهرستان رودبار استان
گیلان شناخته میشود.
سد سفیدرود در نزدیکی این
شهر ساخته شدهاست.
منجیل در منطقهای کوهستانی در کرانه شرقی
سفیدرود قرار دارد. این
منطقهای به شدت بادخیز است. در سالهای اخیر چندین نیروگاه بادی برای تولید برق از
بادهای منطقه در منجیل نصب شدهاست.
منجیل شهر انرژی گیلان شمرده میشود. باد منجیل یکی از عوامل معروفیت
این شهر میباشد که اغلب در بهار و تابستان با شدت بیشتری و در پاییز و زمستان با
شدت کمتری میوزد. این باد از قدیم معروف به هفت باد منجیل بوده و شدت آن به قدری
است که درختان زیتون را اغلب به یک سمت خم میکند. اوایل دهه هفتاد با تصمیم دولت
اقدام به خرید و نصب نیروگاه بادی از کشور دانمارک گردید و پس از گذشت چند سال و
فراگیری متخصصان داخلی، امروزه پروانههای بادی در کشور تولید و در نیروگاه بادی
منجیل نصب میگردد و این نیروگاه روز بروز بزرگ تر و موثرتر میگردد. سد سپیدرود
نیز یکی دیگر از عوامل معروفیت و جذابیت منجیل است که در اوائل دهه ۴۰ بدست نیروهای
فرانسوی در دهانه رودخانه سپیدرود واقع در شهر منجیل ساخته شد. رودخانههای شاهرود
و قزل اوزن در شهر منجیل بهم میرسند و ابی که از این رودخانهها میاید در پشت سد
سپید رود و در دریاچه سپید رود ذخیره میگردد تا نیاز شالیکاران و کشاورزان گیلانی
را در بهار و تابستان تأمین نماید.
نیروگاه های بادی از جمله مراکز تولید انرژی هستند که به دلیل جای گزینی باد به
جای سوخت های فسیلی برای تولید برق از اهمیت ویژه ای برخوردارند. استفاده از توربین
های بادی در سراسر دنیا رو به گسترش است. نیاز به تولید انرژی بیشتر، ملاحظات زیست
محیطی، کمبود منابع زیرزمینی در اغلب کشورها، از مواردی است که تمایل به استفاده از
این فن آوری را افزایش داده است.
منجیل شهر انرژی گیلان شمرده میشود. باد منجیل یکی از عوامل معروفیت این شهر
میباشد که اغلب در بهار و تابستان با شدت بیش تری و در پاییز و زمستان با شدت کم
تری میوزد. این باد از قدیم معروف به هفت باد منجیل بوده و شدت آن به قدری است که
درختان زیتون را اغلب به یک سمت خم میکند.
اوایل دهه هفتاد با تصمیم دولت اقدام به خرید و نصب نیروگاه بادی از کشور
دانمارک گردید و پس از گذشت چند سال و فراگیری متخصصان داخلی، امروزه پروانههای
بادی در کشور تولید و در نیروگاه بادی منجیل نصب میگردد و این نیروگاه روز بروز
بزرگ تر و مؤثرتر میگردد.
در سایت رودبار 87 درصد روز های سال، باد وجود دارد که در کل 2/4میلیون کیلو وات
ساعت برای یک توربین می توان بدست آورد. توربین های بادی عظیمی که به صورت افقی در
چند قسمت از شهرستان منجیل نصب شده اند بیش از هر چیز در ابتدای ورود به این شهر
توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
این توربین ها از سه پره به طول تقریبی 30 تا 40 متر ساخته شده اند و انرژی
جنبشی باد را توسط ژنراتورهایی که در پشت پره ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی
تبدیل می کند. در شرایطی که وزش باد مناسب باشد، با چرخش هر کدام از این پره ها
مناظر زیبا و دیدنی را بوجود می آورد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
قسمتها و تجهیزات مختلف تشکیل دهنده یک توربین بادی شامل پرهها، تجهیزات داخل
ناسل و هم چنین تابلوهای سیستم کنترل می باشد. توربین های به کار رفته در نیروگاه
بادی منجیل از دو نوع استال (STALL)و پیچ کنترل می باشد.
نوع استال، انواع قدیمی توربین های نصب شده در سایت هستند که از نظر شکل ظاهری
نیز با انواع دیگر که از نوع پیچ کنترل هستند قابل تشخیص می باشند. وقتی سرعت باد
به بیش از 25 متر بر ثانیه رسید توان توربین های استال کم می شود.
نوک پره های توربین استال دارای یک فلپ متحرک می باشد که با افزایش سرعت از 25
متر بر ثانیه در اثر نیروی گریز از مرکز از نوک پره بیرون می زند تا پره بایستد و
توربین با چرخش از مسیر باد خارج شود.
اطلاعات مربوط به سرعت باد لحظه ای، جهت باد لحظه ای و دمای هوای روی برج توسط
وسایل اندازه گیری از طریق کابل هایی به دستگاه کنترل کننده مرکزی واقع در درون پای
برج فرستاده می شود. این وسایل برروی ناسل نصب می شود که شامل یک بادسنج کاسه ای با
سه کاسه و یک بادنما برای نشان دادن جهت باد می باشد.
تا اواخر سال 1383 تعداد 51 عدد توربین بادی در سایت های مختلف بادی در اطراف
شهر منجیل و رودبار نصب شده بود که ظرفیت مجموع آن 21هزار 580 کیلو وات بوده و
مشتمل بر 27 واحد توربین 300 کیلوواتی ، 2 واحد توربین 500کیلوواتی در مناطق رودبار
و منجیل، 18 واحد توربین 550 کیلوواتی و سه واحد توربین 660 کیلوواتی و یک واحد 600
کیلو واتی در بابائیان منجیل بود.
هم اکنون در نیروگاه بادی منجیل حدود 87 توربین بادی نصب است که می تواند سالانه
180میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند.
این توربین ها که از سه پره به طول تقربیی 30 متر ساخته شده اند انرژی جنبشی باد
را توسط ژنراتوری که در پشت پره ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و
در شرایطی که وزش باد مناسب باشد، هر کدام از این توربین ها قادرند در هر ثانیه
حدود یک مگا ژول انرژی الکتریکی تولید کنند.
سد سفیدرود، یا سد منجیل، سدی است که در محل پیوستن دو رود قزلاوزن و
شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده است و برای تنظیم آب این دو رود برای کشاورزی در
دشت گیلان و نیز تولید برق به کار میرود.
کار ساخت این سد از ۱۳۳۵ شروع شد و در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید.
بهرهبرداری از سد در سال ۱۳۴۱ آغاز شد. ارتفاع سد از کف رودخانه ۹۲ متر و طول تاج
آن ۴۲۵ متر است. سد سفیدرود پنج واحد تولید برق دارد که در مجموع بیش از ۸۷ مگاوات
برق تولید میکند.
سد سفیدرود یکی از رسوبگیرترین سدهای جهان است. اکنون بیش از نیمی از
ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است. از سال ۱۳۵۹ تاکنون عملیات شاس و تغییر زمانبندی
پر و خالی کردن سد برای رفع این مشکل به کار گرفته شده است. همچنین احداث چند سد
انحرافی برای رسوبگیری آب رودهای شاهرود و قزلاوزن در دست اقدام است.
زندگی نامه شهید ناوسروان بهرام
شهبازلی:
نام پدر : شاهباز
تاریخ تولد :12/1/1341
تاریخ شهادت : 4/3/1361
محل شهادت: اروند رود - عملیات بیت المقدس
یگان اعزامی: نداجا
وضعیت تأهل: مجرد
شهید بهرام شهبازلی در مورخه 4/3/61 در منطقه عملیاتی اروند رود هنگام
راهنمایی قایق مورد اصابت خمپاره واقع شده و مفقودالاثر گردیده بود، بنابر هلال
احمر جهموری اسلامی و تأیید مهناو ییکم هفت خانگی، همرزم شهید که اسیر شده بود
تأیید گردید که نامبرده به شهادت رسیده است.
خانواده شهید برای مدتی به تهران عزیمت کرده بودند و اخیرا دوباره به
شهرستان بندر انزلی مراجعت نمودند و هم اکنون مادر شهید در خانه پدری شهید زندگی می
کنند.
گزارش اردو:
روز اول
۹۱/۴/۸
حرکت از دانشگاه علم و صنعت ایران به سمت فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 12
رسیدن به فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 13
اقامه نمازظهر و عصر در نمازخانه فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 13:15 الی
13:45
پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه سردار جنگل رشت: ساعت 15
رسیدن به فرودگاه بوشهر: ساعت 15:45
مراسم استقبال در فرودگاه سردار جنگل رشت : ساعت 16
حرکت از فرودگاه سردار جنگل رشت به سمت هتل سبلان رشت: ساعت 16:15
رسیدن به هتل سبلان: ساعت 16:45
پذیرش در هتل سبلان: ساعت 17 الی 17:30
خیر مقدم و خوش آمدگویی توسط فرماندهی محترم ناوگان شمال و منطقه چهارم نداجا (
امیردریادار دوم عرشه و ستاد خرداد حکیمی) : از ساعت 18:45 الی 19:20
تقدیر و تشکر آقای دکتر رهبر از فرماندهی محترم ناوگان شمال و همکارانشان جهت
همکاری آنان در برگزاری اردوی علمی - فرهنگی انزلی و اهدای لوح تقدیر و هدیه از طرف
دانشجویان شاهد و ایثاگر دانشگاه علم و صنعت ایران به فرمانده محترم ناوگان شمال (
امیردریادار دوم عرشه و ستاد خرداد حکیمی) : ساعت 19:20 الی 19:30
حرکت از هتل سبلان به سمت موزه نظامی و دریایی ناوگان شمال : ساعت 19:30
بازدید از موزه نظامی و دریایی ناوگان شمال با حضور فرمانده محترم نیروی دریایی
ارتش جمهوری اسلامی ایران ( امیردریادار دکتر حبیب الله سیاری) و فرمانده محترم
ناوگان شمال ( امیردریادار دوم عرشه و ستاد خرداد حکیمی): از ساعت 19:45 الی 21
حرکت از موزه نظامی و دریایی ناوگان شمال به سمت هتل سبلان : ساعت 21
اقامه نماز مغرب و عشا درهتل سبلان: ساعت 21:15 الی 21:45
صرف شام در هتل سبلان: 21:45 الی 22:30
روز دوم
۹۱/۴/۹
صرف صبحانه در هتل سبلان : از ساعت 7:30 الی 8:30
حرکت از هتل سبلان به سمت صنایع دریایی شهید تمجیدی بندر انزلی: ساعت 8:45
بازدید از صنایع دریایی شهید تمجیدی بندر انزلی : از ساعت 9 الی 11
بازدید از ناو حمزه و پیکان در منطقه دریایی انزلی: از ساعت 11:15 الی 12:15
اقامه نماز ظهر و عصر در هتل سبلان: ساعت 13 الی 13:30
صرف ناهار در هتل سبلان : از ساعت 13:30 الی 14:30
استراحت در هتل سبلان : ازساعت 14:30 الی 17
حرکت از هتل به سمت بازار پردیس و کاسپین: 18:45
خرید از بازار کاسپین و پردیس : از ساعت 19 الی 21
حرکت از بازار پردیس به سمت هتل سبلان : ساعت 21:10
اقامه نماز مغرب و عشا در هتل سبلان: از ساعت 21:30 الی 22
صرف شام در هتل سبلان: از ساعت 22 الی 22:30
روز سوم
۹۱/۴/۱۰
صرف صبحانه در هتل سبلان : از ساعت 6:45 الی 7:30
حرکت از هتل سبلان به سمت منجیل:ساعت 7:45
رسیدن به منجیل : ساعت 10
بازدید از سد منجیل و نیروگاه های آبی و بادی منجیل: از ساعت 10:15 الی
12:45
حرکت به سمت مهمانسرای فردوس: ساعت 12:45
اسکان در مهانسرای فردوس: ساعت 13
اقامه نماز ظهر و عصر در مهمانسرای فردوس: از ساعت 13 الی 13:30
صرف ناهار در مهمانسرای فردوس : از ساعت 13:30 الی 14
استراحت در مهمانسرای فردوس : از ساعت 14 الی 14:45
حضور در مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل: از ساعت 15 الی 18
تلاوت قرآن کریم
پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
خیرمقدم توسط فرماندهی محترم آموزش تفنگداران منجیل ( جناب ناخدا یکم تفنگدار
دریایی ستاد علیرضا بیاتی )
توجیه توسط فرمانده مرکز و بازدید از مرکز آموزش و اجرای عملیات های مختلف تحلیف
آموزش تکاوری
بازدید از کارگاه ها و شبیه سازهای تیراندازی
اهدای یادبودی از طرف فرمانده محترم آموزش تفنگداران نیروی دریایی منجیل به
دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران
حرکت از مرکز آموزش تفنگداران به سمت هرزویل : ساعت 18:15
بازید از سرو کهن در هرزویل : از ساعت 18:30 الی 19
حرکت از منجیل به سمت بندر انزلی : ساعت 19
خرید در بازار رودبار : از ساعت 19:45 الی 20:15
رسیدن به هتل سبلان : ساعت 21:30
اقامه نماز مغرب وعشا در هتل سبلان: از ساعت21:30 الی 22
دیدار با خانواده شهید ناوسروان بهرام شهبازلی در هتل سبلان : از ساعت 22 الی
22:30
خیرمقدم توسط آقای دکتر رهبر ( مدیر دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه
علم و صنعت ایران) به مادر شهید ناوسروان بهرام شهبازلی و معرفی دانشجویان
صحبت های مادر شهید در رابطه با شهید و نحوه شهادت شهید ناوسروان بهرام
شهبازلی
پرسش و پاسخ دانشجویان از مادر شهید
خواندن متن یادبود توسط یکی از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت
ایران
اهدای لوح یادبود و هدیه توسط آقای دکتر رهبر به مادر شهید ناوسروان بهرام
شهبازلی
صرف شام درهتل سبلان با حضور مادر شهید ناوسروان بهرام شهبازلی: از ساعت 22:30
الی 23:15
روزچهارم
۹۱/۴/۱۱
صرف صبحانه در هتل سبلان : از ساعت 6:30 الی 7:30
حرکت از هتل سبلان به سمت مرکز آموزش تخصصی نیروی دریایی / رشت: ساعت 7:45
رسیدن به مرکزآموزش تخصصی دریایی رشت: ساعت 8:45
بازدید از آموزش تخصصی دریایی رشت: از ساعت 9 الی 13
تلاوتی از کلام الله مجید : از ساعت 9:20 الی 9:30
پخش سرود جمهوری اسلامی ایران
سخنان فرماندهی کل قوا در رابطه با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران : از
ساعت 9:35 الی 9:45
خیرمقدم توسط ریاست محترم ستاد فرماندهی آموزش تخصص های دریایی : از ساعت 9:45
الی 9:55
ارائه گزارش توسط معاون آموزش و پژوهش ( ناخدا یکم مهندس ستاد مجید علینژاد) :
از ساعت 9:55 الی 10:05
معرفی فرماندهان آموزش تخصص های دریایی
معرفی مسیر بازدید از آموزش تخصص دریایی رشت
معرفی دانشجویان و تقدیر وتشکر از مسئولین آموزش تخصص دریایی رشت توسط
آقای دکتر رهبر ( مدیر دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت
ایران) : ازساعت 10:15 الی 10:20
بازدید از آموزش برق، حوضچه ی ناوبری، کلاس آموزش از راه دور، کلاس کمک
آموزش، آموزش مکانیک: از ساعت 10:30 الی 13
صرف ناهار در باشگاه آموزش تخصصی دریایی رشت: از ساعت 13:15 الی
13:45
اهدای یادبود از طرف ریاست محترم ستاد فرماندهی آموزش تخصص های دریایی
رشت به دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علم و صنعت ایران: از ساعت 13:45 الی
14:15
حرکت از رشت به سمت انزلی: ساعت 14:20
رسیدن به هتل سبلان: ساعت 15
جلسه پایانی با فرمانده محترم ناوگان شمال و منطقه چهارم نداجا: از ساعت
15 الی 15:45
خداحافظی فرمانده محترم ناوگان شمال ومنطقه چهارم نداجا
اهدای بسته های فرهنگی توسط فرماندهی محترم ناوگان شمال و منطقه چهارم
نداجا ( امیر دریادار دوم عرشه و ستاد خرداد حکیمی ) به دانشجویان
اهدای لوح تقدیر و هدیه از طرف دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر
دانشگاه علم و صنعت ایران به مسِئولین منطقه چهارم نداجا جهت همکاری صمیمانه آنها
جهت برگزاری این اردو
استراحت در هتل سبلان / برنامه آزاد: از ساعت 16 الی 19
برگزاری مسابقه اردوی علمی - فرهنگی انزلی در هتل سبلان: از ساعت 19:15
الی 19:30
صرف شام در هتل سبلان: از ساعت 19:30 الی 20
حرکت از هتل سبلان به سمت فرودگاه سردارجنگل رشت: ساعت 20:15
رسیدن به فرودگاه سردار جنگل رشت: ساعت 21:15
اقامه نماز مغرب و عشا در فرودگاه سردار جنگل رشت: از ساعت 21:15 الی
21:45
پرواز از رشت به تهران: ساعت 22:10
رسیدن به فرودگاه مهرآباد تهران: ساعت 22:45
مسابقه اردوی علمی- فرهنگی
انزلی:
1- در رابطه با پروفسور فضل ا... رضا کدام عبارت صحیح نمی باشد؟
الف) در سال 1329 (ه.ش) در شهر رشت بدنیا آمد.
ب) خلق تئوری انفورماسیون
ج) سفیر ایران در یونسکو و سفیر کبیر ایران در کانادا
د) پس از اخذ لیسانس در رشته ی مهندسی برق دانشگاه تهران برای تکمیل تحقیقات خود
به کانادا رفت.
2- میزان شوری آب دریا خزر چند گرم بر لیتر است و آب این دریا بعلت دارا بودن
چه نمک هایی کمی تلخ است؟
الف)۱۳ - Mn
ب)۱۲-Mn
ج) ۱۳-Mg
د)۱۲- Mg
- تنها بندر تجاری با قابلیت پهلوگیری تعداد زیادی کشتی های تجاری جهت تخلیه و
بارگیری در شروع جنگ تحمیلی کدام بندر بوده است؟
الف) بندر شهید باهنر ب) بندر بوشهر ج) بندر
شهید رجایی د) بندر امام خمینی(ره)
4- ولایت دارالمز ایران – گیلان اثر رابینو ترجمه چه فردی می باشد؟
الف) دکتر محمد معین
ب) استاد جعفر خمامی زاده
ج) پروفسور حسن اکبرزاده
د) دکتر محمد بهزاد
5- کدام یک از افراد زیر در رشت بدنیا نیامده است؟
الف) پروفسور حسن اکبرزاده
ب) پروفسور مجید سمیعی
ج) پروفسور فضل
ا...رضا د) هر
سه مورد در رشت بدنیا آمده اند.
6- آب و هوای بندر انزلی تحت تأثیر چه توده هوایی می باشد؟
الف) توده هوای سرد و نمناکی که از جهت شمال شرقی می وزد.
ب) توده هوای گرم ونمناکی که از جهت شمال شرقی می ورزد.
ج) توده هوای سرد و نمناکی که از جهت شمال غربی می وزد.
د) توده هوای گرم و نمناکی که از جهت شمال غربی می وزد.
7- کدام عبارت در رابطه با استان گیلان صحیح می باشد؟
الف) از جانب شمال به دریای خزر، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به استان
مازندران و از جانب شرق به زنجان محدود می گردد.
ب) دارای یازده شهرستان، سی و یک شهر، شش بخش و بیست و ده دهستان است.
ج) مرکز آن رشت و شهرستانهای تابع آن بندر انزلی، طوالش، رودبار، لاهیجان،
کلاچای، رودسر، فومن و صومعه صرا
د) مهم ترین قلل آن درفک، خشچال، سمامکوه، شاه معلم .
8- میرزا کوچک خان در کدام خانواده بدنیا آمد و در چه زمانی به جمع آزادی
خواهان پیوست؟
الف) زمان مشروطه - میرزا بزرگ
ب) زمان قاجاریه
- میربزرگ
ج) زمان مشروطه -
میربزرگ د)
زمان قاجاریه - میرزابزرگ
9- عملیات خیبر در چه تاریخی و با چه هدفی در منطقه هورالهویزه انجام گرفت؟
الف ) 12/3/1362 – تحت جزایر مجنون شمالی و جنوبی و تهدید بصره
ب) 20/12/1362 – قطع محورالعماره - بصره و تهدید بصره
ج) 12/3/1362 – قطع محور العماره – بصره و تهدید بصره
د) 20/12/1362 – تحت جزایر مجنون شمالی و جنوبی و تهدید بصره
10- مرز غربی و جنوبی استان گیلان را محدود می کند؟
الف) از آستارا تا چابکسر
ب) خط الرأس کوه های تالش و البرز غربی
ج) دریای خزر و کوهای البرز غربی
د) کوهای البرز شرقی
11- شکل استان گیلان را می توان به هلالی تشبیه کرد، در قسمت محدب و
مقعر آن را به ترتیب چه چیز تشکیل می دهد؟
الف ) کوهستان – ساحل غربی
ب) دریای خزر – کوه های البرز غربی
ج) کوه های البرز غربی – دریای خزر
د) ساحل غربی – کوهستان
12- در طرح عملیاتی بیت المقدس چه مأموریتی به نیروی دریایی ارتش جمهوری
اسلامی ایران واگذار شده بود؟
الف) پشتیبانی عبور نیروهای تحت کنترل عملیاتی قرارگاه های نصر و فتح از
رودخانه کارون
ب) مسئولیت پدافند از منطقه عملیاتی اهواز
ج) عبور دادن تجهیزات و مهمات از رودخانه
د) هیچکدام
13- بندر امام و بندر فرآورده های نفتی ماهشهر در کجا واقع شده اند؟
الف) انتهای خورموسی ب) جزیره خارک ج)
لاوان د) لنگرگاه بندرعباس
14- در عملیات اشکان سه فروند ناوچه موشک انداز ج.ا.ا در عصر روز 9آبان
ماه 1359 از کجا عازم منطقه شدند، و آن سه فروند ناوچه کدام می باشند؟
الف) بوشهر / گردونه – جوشن –
سفید ب) خرمشهر / گردونه – جوشن –
پیکان
ج) بوشهر / پیکان- گردونه –
جوشن د) خرمشهر / جوشن – پیکان-
سفید
15- در رابطه با عملیات مروارید کدام عبارت صحیح نمی باشد؟
الف) انهدام هسته اصلی نیروهای نیروی دریایی رژیم بعث عراق
ب) حفظ و تداوم سیاست دریایی ایران در خلیج فارس و دریایی عمان تا پایان
جنگ تحمیلی
ج) ساقط شدن 13 فروند هواپیمای جنگنده عراق
د) محاصره دریایی عراق و بنادر آن
16- در مورد دکتر محمد معین کدام عبارت صحیح می باشد؟
الف) در زمان حیات علمی خود؛ سی هزار برگ اثر ارزنده را برجای نهاده است
و در سال 1328(ه.ش) به تحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی پرداخت.
ب) نخستین فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیان فارسی از دانشگاه تهران است
و با استاد پورداود و علی اکبر دهخدا رابطه و همکاری نزدیک داشت.
ج) در سال 1352 بعد از یک دوران سخت بیماری درگذشت.
د) جلد اول فرهنگ و زبان فارسی (شش جلدی) استاد معین در سال 1342 و
آخرین جلد آن در سال 1350 منتشر گردید.
17 – شرقی ترین ساحل جنوب ایران ...
الف) چابهار ب) خلیج فارس ج)
بوشهر د) هیچکدام
18- .... در سال 1339 با ترجمه کتاب سرگذشت زمین، تألیف برج گاموف
برنده جایزه سلطنتی گردید.
الف) دکتر محمد بهزاد ب) فضل ا...رضا ج)جعفر خمامی
زاده د) حسن اکبرزاده
19- با شروع تجاوز سراسری رژیم بعث عراق به مرزهای کشور جمهوری اسلامی
نیروهی متشکل از لشکر 3زرهی و تیپ 33 نیروی مخصوص عراق منظور تصرف خرمشهر و آبادان
با پشتیبانی هوایی و توپخانه، هجوم گسترده ایی را در چه تاریخی و چه محوری آغاز
کردند؟
الف) 31/6/1359 / شلمچه - خرمشهر
ب) 31/6/1359 / آبادان – خرمشهر
ج) 1/7/1359 / شلمچه –
خرمشهر د) 1/7/1359 / آبادان –
خرمشهر
20- مدافعین حماسه 34 روزه مقاومت در خرمشهر متشکل از چه نیروهایی
بود؟
الف) دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) – نیروی زمینی ارتش و
رزمندگان مردمی
ب) دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) – یگان های تکاور دریایی و رزمندگان
مردم
ج) یگان های تکاور دریایی – دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) و
رزمندگان مردمی
د) دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) – نیروی زمینی ارتش و رزمندگان
مردمی
برنده مسابقه : خانم الماسی / مهندسی
مواد و متالورژی / کارشناسی
جایزه مسابقه: فلش 16 گیگا
بایت
نتایج نظر سنجی:
ردیف |
عنوان |
ضعیف |
متوسط |
خوب |
عالی |
1 |
زمان برگزاری اردو |
۴/۵۴ |
۱۳/۶۳ |
۳۶/۳۶ |
۴۵/۴۵ |
2 |
نحوه اطلاع رسانی |
۴/۵۲ |
۹/۰۹ |
۱۸/۱۸ |
۶۸/۱۸ |
3 |
زمان بندی اجرای برنامه ها |
۱۳/۶۳ |
۱۸/۱۸ |
۳۱/۸۱ |
۳۶/۳۶ |
4 |
میزان رعایت نظم و هماهنگی برنامه ها
|
۹/۰۹ |
۲۲/۷۲ |
۳۱/۸۱ |
۳۶/۳۶ |
5 |
نحوه برخورد مسئولین |
۰ |
۹/۰۹ |
۳۱/۸۱ |
۵۹/۰۹ |
6 |
کیفیت بازدید از موزه نظامی و
دریایی |
۰ |
۹/۰۹ |
۵۹/۰۹ |
۳۱/۸۱ |
7 |
کیفیت بازدید از صنایع دریایی شهید
تمجیدی |
۰ |
۴/۵۴ |
۲۲/۷۲ |
۶۸/۱۸ |
8 |
کیفیت برنامه بازار پردیس و
سبلان |
۵۹/۰۹ |
۳۱/۸۱ |
۹/۰۹ |
۰ |
9 |
کیفیت بازدید از سد منجیل و نیروگاه های بادی
و آبی منجیل |
۰ |
۴/۵۴ |
۲۲/۷۲ |
۷۲/۷۲ |
10 |
کیفیت بازدید از مرکز آموزش تفنگداران دریایی
منجیل/بازدید از کارگاه ها و شبیه سازهای تیراندازی |
۰ |
۴/۵۴ |
۱۳/۶۸ |
۸۱/۸۱ |
11 |
کیفیت برنامه دیدار با خانواده شهید ناوسروان
بهرام شهبازلی |
۰ |
۹/۰۹ |
۲۷/۲۷ |
۶۳/۶۳ |
12 |
کیفیت مسابقه ی اردو |
۲۷/۷۲ |
۲۲/۷۲ |
۳۶/۳۶ |
۱۳/۲۰ |
13 |
کیفیت بازید از آموزش های تخصصی
رشت |
۱۳/۶۳ |
۲۲/۷۲ |
۵۴/۵۴ |
۹/۰۹ |
چه نمره ایی به عملکرد کلی اردوی علمی –
فرهنگی انزلی می دهید؟
۱۷/۸۶ |